Društvo

DiGiTrans konferencija  u Novom Sadu – kako poslovanje prilagoditi današnjoj deci, a sutrašnjim kupcima

U godinama koje dolaze na tržištu neće biti mesta za preduzetnike i preduzetnice koje u svom preduzeću ne izvrše digitalnu transformaciju poslovanja. I nije pitanje da li su voljni da to urade ili ne, jednostavno će morati ukoliko im je cilj da opstanu. Digitalna transformacija u preduzeću počinje onda kada vlasnik ili menadžment shvate da se društvo promenilo i da tome treba prilagoditi način rada, odnos prema klijentima i konkurenciji. Odakle početi i kako – pitanja su na koja preduzetnici treba da nađu odgovor. Svaka pomoć je dobrodošla i zato je Unija poslodavaca Vojvodine u Novom Sadu organizovala DiGiTrans konferenciju, kojoj su prisustvovali uglavnom vlasnici startapova, malih i srednjih preduzeća. 

“Ne preživljavaju oni najjači i najbolji, nego oni koji znaju da se prilagode. Prema tome, prilagodite se” – poručio je na početku konferencije Vladimir Lalošević, predsednik Unije poslodavaca Vojvodine.

Poslovanje mora da ide u korak sa promenama, a one su česte, pre svega zbog ubrzanog razvoja savremenih tehnologija.  Zato preduzetnici treba da razmišljaju ko će sutra biti kupci njihovih proizvoda i usluga. To su današnja deca koja odrastaju uz internet i digitalne uređaje. 

“Kupci više nisu zadovoljni proizvodom ili uslugom, već traže personalizovano iskustvo, brzu i jednostavnu kupovinu, kao i mogućnost da budu povezani sa brendom putem društvenih mreža i drugih digitalnih kanala” – podsetio je Miljan Radanović, predsednik Sektora za digitalnu transformaciju u Uniji poslodavaca Vojvodine. 

Digitalna transformacija menja način poslovanja, jer se moderna tehnologija koristi u svakom segmentu rada. Time što će se što brže prilagoditi zahtevima tržišta, preduzeće zauzvrat može očekivati bolju poziciju i veći profit. 

“Uz digitalnu transformaciju poboljšana je efikasnost i prodkutivnost, unapređuje se iskustvo i zadovoljstvo korisnika proizvoda ili usluge, a samim tim je preduzeće u prednosti u odnosu na konkurenciju” –  navodi Miljan Radanović.

U toku DiGi Trans konferencije održano je više edukativnih sesija na kojima su preduzetnici dobili informacije o konkretnim koracima kako da započnu ili unaprede proces digitalne transformacije. Na taj put kreću onda kada shvate i prihvate da su im potrebni novi alati, znanja i veštine kako bi nastavili da uspešno vode preduzeće. Nakon toga mogu biraju da li će u to ući sami ili će zatražiti pomoć.

“Postoje dve mogućnosti. Jedna je manje realna, a to je da postoje interni resursi u okviru firme, gde mogu da angažuju sopstvene zaposlene da rade na procesu digitalne transformacije. U praksi se to dešava jako retko i preporučuje se angažovanje konsultanata, odnosno da se potraži pomoć profesionalaca koji u firmu dolaze, a da nisu emotivno uključeni i bave se samo digitalnom transformacijom” – savetuje Goran Petrović, ekspert za digitalnu transformaciju i poslovne procese. 

Ne postoji jedinstven recept uz pomoć kojeg se poslovanje može prilagoditi modernom vremenu, ali je sigurno da to neće poći za rukom onim preduzećima koja nemaju uređenu strukturu, jasna pravila i profesionalan odnos prema radu. U ovom slučaju kupovina novog softvera kao početak digitalne transformacije neće biti rešenje. 

“Softver treba zamišljati kao lupu, jer on će one dobre stvari da vam unapredi i olakša, a ono što je loše u firmi samo će da podigne na viši nivo i taj problem će biti još veći. Zato prvo uredite procese, pa onda pričajte o nabavci softvera” – poručio je Goran Petrović učesicima i učesnicama konferencije. 

Papir i olovku zamenili su računari i drugi digitalni uređaji, umesto fascikli u kojima se čuvaju važni dokumenti na raspolaganju su moderni softvera koji omogućavaju brže i lakše prikupljanje i analizu podataka. Na sve ovo i veštačka inteligencija postaje novi alat koji će doprineti efektivnijem i efikasnijem poslovanju.  U toku DiGi trans konferencije ukazno je i na postojeća rešenja koja u velikoj meri olakšavaju knjigovodstvo, posao koji je za male preduzetnike često veliki teret. Korišćenjem digitalnih tehnologija moguće je automatski pratiti finansije, generisati izveštaje i lakše komunicirati sa knjigovođom. Takođe, predstavljeni su i savremeni načini plaćanja i upotreba elektronskog novca.

Marketing je oblast koja je poslednjih nekoliko godina možda doživela i najveću transformaciju. Reklamiranje proizvoda na tradicionalan način više nema željenog efekta. Trendove nameću društvene mreže na kojma nove generacije traže sadržaje. Imati samo dobar proizvod nije ono što će preduzeće izdvojiti od konkurencije. 

“Da biste unapredili prodaju, morate da unapredite ceo brend. Treba da komunicirate sa svojom publikom, da budete drugačiji, inovativni, izazovni i zanimljivi” – kaže Dejana Radanović, direktorica  Agencije za digitalni marketing Brandon&Brenda. 

Za digitalnu transformaciju potrebna su novčana sredstva koja preduzetnici često nemaju. Međutim, to ne bi trebalo da im bude prepreka, jer se izvori finansiranja mogu pronaći. Pre nekoliko godina pri Privrednoj komori Srbije osnovan je Centar za digitalnu transformaciju (CDT) koji organizuje različite programe kako bi preduzetnicima i preduzetnicama olakšali praćenje i primenu novina u svetu informacionih tehnologija. Istovremeno se dodeljuju i sredstva za proces digitalne transformacije, a na sajtu je pokrenuta  i interaktivna platforma – Digitalna akademija, uz pomoć koje preduzetnici, na osnovnom ilu naprednom nivou mogu da unaprede svoja znanje i veštine iz domena digitalne transformacije. 

“U program Centra za digitalnu transformaciju do sada se prijavilo preko 3500 kompanija iz različitih oblasti, a sprovedeno je 800 digitalnih rešenja u preduzećima” – navela je Milica Pralica Gaćeša, poslovna konsultantkinja u CDT.

O autorovi/ke & O autoru/ki

Brankica Matić

Banjalučanka iz Novog Sada. Planirala da se bavim nečim drugim, ali me novinarstvo pronašlo. Uporni optimista. Volim da pišem i "ispravljam krive Drine".

Pridaj komentár & Dodaj komentar

Kliknite ovde da ostavite komentar

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.