Društvo REFLEKTOR

Internet preduzetništvo – prilika da se u isto vreme radi uvek, povremeno i nikad

Lepi enterijeri dostupni su svima, a uz malo vremena i truda, bez mnogo novca, moguće je svaki životni prostor pretvoriti u topli dom. Ovo su ideje u koje veruje Marela Aćimović Vukšić, dizajnerka enterijera i osnivačica Marine Enterijernice, prvog online studija za dizajn i dekoraciju u Srbiji. 

Pre devet godina rešila je da ostajanje na poslu do kasno zameni radom od kuće, uđe u online preduzetništvo i, kako kaže, omogući sebi da radi stalno i nikad.

“Kada sam započela online biznis, rodila sam treće dete i morala sam da pronađem način da više vremena provodim kod kuće sa decom, a da svoj posao organizujem oko toga” – govori Marela. 

🎧 Poslušajte REFLEKTOR, Storytellerov podkast, u kojem svake druge srede govorimo o preduzetništvu i dobrim poslovnim idejama na lokalu. 👇

Ideja je bila da uslugu dizajna i dekorisanja enterijera ponudi i radi isključivo preko interneta, a to je značilo da klijenti uslugu treba da plate unapred. Zato je najveća prepreka moglo biti nepoverenje, pa je svoju zamisao prvo testirala u najbližem okruženju. 

I zaista, priča Marela, iz odgovora je shvatila da ljudi nisu spremni za takav vid saradnje, ali je ipak odlučila da se upusti u avanturu internet preduzetništva. Počelo je sa učenjem o vođenju posla. 

“Pohađala sam online kurs upravo za ono što radim, znači online dizajn enterijera. Prošla sam kroz sve segmente online biznisa, sve što na početku morate da postavite da biste u tome imali uspeha, od web sajta, društvenih mreža, bloga, zatim koncipiranje usluga, komunikacija sa klijentima” – priča naša sagovornica. 

Marela Aćimović Vukšić: „U online biznisu morate biti iskreni prema publici. Tada privlačite ljude slične sebi“/Foto: privatna arhiva

Početne sumnje pokazale su se kao neopravdane, jer su online usluge uređenja prostora pronašle klijente iz gotovo celog sveta, a broj pratilaca na društvenim mrežama se uvećavao. 

Marela kaže da je u online preduzetništvu najvažniji lični pristup, jer se tako gradi osećaj prisnosti. Zato neretko, uz fotografije i savete kako urediti dom, deli i svoja iskustva iz drugih oblasti, mode, zdravih stilova života i putovanja. 

“Morate da napavite ličnu prezentaciju, da sebe prikažete na realan način. Primetila sam da se na društvenim mrežama ljudi više vezuju za ono što vi predstavljate kao čovek, a ne ono što nudite kao svoje usluge. Znači, morate da budete iskreni, jer na taj način privlačite ljude slične sebi, koji imaju slična interesovanja i tada je mnogo veća šansa da se uspostavi dobra saradnja” – smatra Marela.

Najveća prednost internet poslovanja je mogućnost da se posao prilagodi porodičnim obavezama. Ujedno, raditi od kuće, kaže Marela  znači da se radno vreme i druge obaveze ustvari stalno prepliću. 

Za sve ove godine Enterijernica je postala gotovo pa porodični posao. Marela kaže da joj je sestra desna ruka koja organizuje posao, a muž je često zadužen za fotografisanje, pa i pomoć oko projekata. 

“Dobro je imati nekoga u koga imate neograničeno poverenje. Ja sam imala saobraćajnu nesreću i bila sam potpuno van posla nekoliko meseci i ako se vi oslanjate samo na sebe u tom periodu, posao će stati” – dodaje Marela.

Kako početi?

Pokrenuti posao na internetu nije ni brzo ni lako, kaže Neda Želeva, biznis mentorka, koja vodi Biznis Alhemiju i pomaže ljudima da razviju svoje poslovne ideje u online prostoru. Najvažniji i početni korak, od kojeg zavisi i dalji razvoj, jeste testiranje ideje, a to traje. 

“Ne preporučujem da se firma odmah registruje, nego da se prvo testira ideja, da sebe testiraju u ulozi preduzetnika. Ovo je vreme koje pruža mnogo mogućnosti, jer imamo sve te alate, tehnologiju, društvene mreže koje možemo da iskoristimo da isterstiramo apsolutno svaku ideju koju imamo” – savetuje Neda Želeva, koja se za online preduzetništvo opredelila, jer joj pruža slobodu i priliku da upravlja slobodnim vremenom, ali i da stalno uči. 

Neda Želeva: „U online preduzetništvo ulaze oni koji žele da upravljaju sopstvenim vremenom“/Foto: privatna arhiva

Šta je teže – razvijati internet ili tradicionalno preduzetništvo?

Odgovor je teško dati, kaže Neda, jer zavisi od onoga šta želimo da ostvarimo i šta je motivacija koja nas pokreće. U poslovanju uvek treba tražiti jednostavnije načine da se biznis razvija, zato će razloge za i protiv naći i oni koji se odluče za internet preduzetnštvo, ali i oni koji razvijaju tradicionalno poslovanje. 

“Ako je tradicionalni, proizvodni biznis u pitanju, cena koštanje će biti veća. Sa druge strane, mi koji kreiramo proizvod u online svetu imamo mnogo manju investiciju vremena i novca, a mnogo brže možemo da naplatimo, jer nam je tržište veće. Međutim, u online svetu treba mnogo više vremena da se izgradi poverenje da bi neko kupio ono što prodajemo” – objašnjava Neda. 

U online biznisu poverenje se stiče onda kada se kupci poistovete sa vrednostima koje se promovišu kroz rad, proizvod i promociju. Na tome se gradi i autentičnost koje će online preduzetnika ili preduzetnicu izdvojiti od ostalih. 

“Autentičnost znači da mi sebe vodimo u skladu sa svojim vrednostima. Kada se sve vreme držimo suštine našeg biznisa, a ne forme koja je aktuelna, ljudi to prepoznaju” – zaključuje Neda Želeva.

Internet poslovanje je moguće u svakoj oblasti

Autentičnost je pomogla i Gordani Čobanović da keativno pisanje pretvori u online posao. Počelo je, priča naša sagovornica, od pisanja bloga, pre deset godina, kada je ta forma bila veoma popularna. Kako kaže, pod imenom Ana Gord piše, putuje, bloguje i rimuje. 

Osmislila je i kurseve na kojima pomaže ljudima, koji vole da pišu, da ovladaju umećem kreativnog pisanja. 

“Online poslovanje mi je pomoglo da radim ono što volim. Pisanje i kurs pisanja imaju terapeutsku vrednost, tako da bolje upoznamo i sebe i druge. Takođe, mogu da se organizujem onako kako meni odgovara, da budem fleksibilna, da držim kurs i radim u terminima koji meni odgovaraju” – govori Ana Gord. 

Ana Gord: „U internet preduzetništvu nema brze zarade“/Foto: privatna arhiva

Rad na internetu nije za one koji očekuju brzu zaradu, dodaje Ana Gord. Iako je moguće posao prilagoditi ostalim obavezama, to ne znači da se ne radi. Praviti sadržaje na internetu koji će privući publiku nije lako i to zna svako ko je bar jednom pokušao. 

“Mnogo vremena posvetim poslu. Spremam kus, držim časova, pregledam ljudima materijale, ali to je čak i najmanji deo rada. Najveći deo posla vezan je za marketing gde morate da se oglašavate, pravite reklame za društvene mreže, delite po grupama, sa ljudima. To je za mene možda najdosadniji, ali najpotrebniji deo online preduzetništva” – kaže Ana Gord.

O autorovi/ke & O autoru/ki

Brankica Matić

Banjalučanka iz Novog Sada. Planirala da se bavim nečim drugim, ali me novinarstvo pronašlo. Uporni optimista. Volim da pišem i "ispravljam krive Drine".

Pridaj komentár & Dodaj komentar

Click here to post a comment

Komentár

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.