O tome kako Bački Petrovac vodi računa o mladima, govori podatak da je 24. marta 2021. godine Skupština opštine usvojila Program unapređenja zapošljivosti mladih u Opštini Bački Petrovac za period 2021. – 2023. godine. Do kraja ove godine ostalo je mesec dana, a ništa od zacrtanog nije ispunjeno.
Presecanje crvene vrpce na vratima kancelarije koja bi na institucionalan način vodila računa o potrebama mladih u opštini Bački Petrovac, u planu je bilo zakazano za 2021. godinu kada je trebao da bude osnovan i Savet za zapošljavanje koji bi doprinosio zapošljavanju svih kategorija stanovništva. Oni su u saradnji sa omladinskim udruženjima i Nacionalnom službom za zapošljavanje (NZS) trebali da 2022. godine sastave Lokalni akcioni plan za mlade. Te godine trebao je da bude izrađen i Lokalni akcioni plan za zapošljavanje. Za izradu tih dokumenata planirano je izdvajanje od po 300.000 dinara iz opštinske kase.
@storytellerrs Tražile smo Kancelariju za mlade u Bačkom Petrovcu. Nema je 🤔 @Ema Oi @Anna Berédiová #fyp #foryoupage #fypシ #novinarke #media #backipetrovac #vojvodina #kancelarijazamlade #kzm #viral #balkantiktok #srbijatiktok ♬ Famous piano songs for comedy and cooking programs – moshimo sound design
Između ostalog, planirano je i osnivanje učeničkih kompanija u gimazniji “Jan Kolar” kako bi se podržalo sticanje veštinja i znanja u oblasti preduzetnišva u ovoj i prethodnoj godini.
Za ovo bi iz budžeta Bačkog Petrovca i Bača, koji bi sprovodio deo projekta, bilo izdvojeno ukupno 440.000 dinara. Ova sredstva pokrila bi obuke profesora koji bi vodili te kompanije, odlaske na takmičenja i druge aktivnosti.
“U našoj školi nisu osnovane učeničke kompanije i nije u planu njihovo formiranje. Profesori nisu pohađali obuku o vođenju učeničkih kompanija. Škola nije učestvovala na sajmovima zapošljavanja i profesionalne orijentacije,” navodi se u pisanom odgovoru gimnazije.
Ćutanje uprave
U dokumentu se navodi da nakon svake projektne godine, na sajtu Opštine treba da budu objavljeni finalni izveštaji koje nismo uspeli da nađemo. Zato smo odgovor tražili putem mehanizma zahteva za pristup informacijama od javnog značaja. Svaki građanin ima pravo da od javnih službi traži informaciju koja na bilo koji način koristi javnosti, jer ono što se tamo radi tiče se svih nas. U javnoj službi su po zakonu dužni da na zahtev odgovore u roku od 15 radnih dana, što Opština Bački Petrovac nije učinila.
Kada uprava ćuti, građani imaju pravo da se žale Povereniku za dostupnost informacija od javnog značaja što smo i mi uradili. Posle par meseci čekanja konačno smo dobili odgovor koji bi svakako trebao da bude dostupan.
“Nije formirana kancelarije za mlade u Bačkom Petrovcu. Nije osnovan Savet za zapošljavanje. Nije usvojen Lokalni akcioni plan za mlade. Nije usvojen Lokalni akcioni plan za zapošljavanje,” naveo je sekretar skupštine opštine Pavel Severinji.
Omladina nije samo sport
Za realizaciju Programa za zapošljavanje mladih u Bačkom Petrovcu, planirano je ukupno 5,4 miliona dinara što bi rezultiralo smanjenjem stope nezaposlenosti mladih u opštini sa 20% na 17%. Trenutno se na evidenciji nezaposlenih NZS nalazi 41 osoba starosti do 30 godina, navode u ovom birou.
Takođe, cilj je bio da se procenat mladih koji čekaju na zaposlenje od jedne do tri godine smanji sa 15% na 12%. U junu ove godine taj procenat je bio 18%.
Samu izradu programa finansirala je Evropska unija, u okviru projekta “Podsticanje zapošljavanja mladih u dunavskom regionu južne Bačke”. Sprovođenje programa trebala je da finansira Opština Bački Petrovac u vrednosti od 5,3 milona dinara ukupno za sve tri godine, dok bi Opština Bač doprinela sa 110.000 dinara.
Budžetima Bačkog Petrovca za navedeni period na sport i omladinu je predviđeno da se potroši 347 miliona dinara, pa bi sprovođenja programa o zapošljavanju bilo 1,5% od ukupnog izdvajanja za sport i mlade. U budžetima za sve tri godine nigde se ne navodi program unapređenja zapošljavanja mladih.
Pod stavkom “sport i omladina” uglavnom se izdvaja za podršku lokalnim sportskim organizacijama, udruženjima, savezima, zatim za podršku predškosklom i školskom sportu i na pojedinu investiciju poput opremanja školske hale, izgradnju igrališta, dok za ovu godinu planirana kapitalna investicija parternog uređenja prostora oko tribine FK Mladost u vrednosti od dva miliona dinara.
Šta će nam uošte te kancelarije za mlade?
Postojanje kancelarije za mlade (KZM) nije obavezna i lokalne samouprave same biraju da li će ih osnovati. Prema Alternativnom izveštaju o položaju mladih u Srbiji trenutno postoji 75 lokalnih kancelarija za mlade. Dobar deo njih funkcioniše volonterski i bez sopstvnih prostorija, navodi projektna menadžerka Krovne organizacije mladih Srbije (KOMS) Milica Borjanić.
“Ukoliko nema kancelariju za mlade, lokalna samouprava ne može da povlači sredstva za implementaciju omladinske politike,” objašnjava Borjanić.
![kancelarija za mlade](https://www.storyteller.rs/wp-content/uploads/2023/11/WhatsApp-Image-2023-11-22-at-12.14.42-682x1024.jpeg)
Ona dodaje da to da li će postojati KZM zavisi od političke volje lokalnih čelnika, da li postoji volja za sistematsku brigu o mladima na lokalnom nivou. Zadatak KZM je da obezbedi uslove za aktivno uključivanje mladih u život zajednice, osnažuje mlade, organizuje različite društvene aktivnosti, edukacije, kreativne radionice. Tako kaže zakon.
Zakon kaže i da jedinica lokalne samouprave može, u okviru svojih ovlašćenja, potreba i mogućnosti, osnovati kancelariju za mlade. Ali i da ne mora. S druge strane, Borjanić iz KOMS-a veruje da ukoliko negde piše da će se nešto uraditi, to se treba i sprovesti. Uloga civilnog sektora i građana je da insistiraju na ostvarivanju svojih prava.
“Ono što se najčešće dešava je da ukoliko niko ne podseća na to, nema ko da prekori lokalnu samoupravu što nešto nije uradila,” navodi naša sagovornica.
Ko je kriv?
U Programu se navodi da odgovornost za sprovođenje ovih aktivnosti imaju oni koji su označeni kao “nosioci” u dokumentu, odnosno “predsednik opštine, član Opštinskog veća za društvene delatnosti, član Opštinskog veća za privredu, komunalne delatnosti i lokalnu infrastrukturu i rukovodilac Odeljenja za privredu, urbanizam, komunalno-stambene i inspekcijske poslove”. Dakle, to su predsednica opštine Jasna Šproh koja je na ovoj funkciji od 2020. godine, zatim član Opštinskog veća za društvene delatnosti Michal Hatala i član veća zadužen za privredu, urbanizam, komunalno-stambene i inspekcijske poslove Ondrej Bovdiš.
U procesu realizacije plana bili bi odgovorni i oni koji su označeni kao “partneri”, kao što su Nacionalna služba za zapošljavanje, udruženja mladih, Kancelarija za lokalni ekonomski razvoj, privredni sektor. Međutim, do realizacije nije ni došlo.
Pridaj komentár & Dodaj komentar