Društvo

Somborske šnajderke: Značajna podrška ženama nakon izlaska iz Sigurne kuće kroz socijalno preduzetništvo

Somborske šnajderke

Autorka teksta: BRANKICA MATIĆ

Na vrednost nekog proizvoda ne utiče samo kvalitet, nego i priča koja iza njega stoji. Upravo zato se najveća vrednost proizvoda koji nose znak Somborskih šnajderki ogleda u želji da se ženama žrtvama nasilja pruži pomoć i ohrabrenje. Ideja je nastala pre dve godine, u jeku epidemije kovida 19, kada se grupa žena iz Sombora udružila kako bi šile zaštitne maske. Osim nesebične potrebe da pomognu drugima, povezalo ih je i slično životno iskustvo, jer su sve bile žrtve porodično-partnerskog nasilja.

„Jedini motiv je bio da pomognemo građanima i da se odazovemo na apel, jer je deficit zaštitnih maski bio veliki problem. Neke od nas su znale da šiju i htele smo da damo svoj doprinos svim građanima Srbije, jer najmanje se očekivalo od, ja volim tako da kažem, od grupe otpisanih žena da daju ovakvu vrstu pomoći i podrške građanima. Mislim da smo preko sedam hiljada maski sašile“, priča Tamara Rudić, predsednica Udruženja „Somborske šnajderke.“

Somborske šnajderke
Nakon samo dve godine postojanja „Somborske šnajderke“ su postale pozitivan primer socijalnog preduzeća koje razvija i tržištu nudi nove proizvode, a ujedno su i značajna podrška ženama koje su nakon izlaska iz Sigurne kuće prepuštene same sebi ili nasilniku. / Foto: Somborske šnajderke

Usledile su pozitivne reakcije građana, kao i donacija opreme, koju su dobile od civilnog i biznis sektora. To ih je motivisalo da nastave sa radom, pa su stanove i kuće u kojima žive pretvorile u radni prostor i počele da šiju posteljinu, kuhinjske setove, platnene torbe i druge proizvode koji su ubrzo našli svoje mesto na domaćem, ali i inostranom tržištu.

Somborske šnajderke: Pozitivan primer socijalnog preduzeća

„Imamo dve žene koje su završile srednju tekstilnu školu i znaju krojenje i šivenje, tako da smo prihvatale svaku vrstu izazova. Kada smo uspele da uđemo u komercijalni sektor, kao što je Lidl, OTP banka, S lizing Srbije, to nam je bila potvrda kvaliteta i vrednosti onoga što radimo. Cilj nam je da živimo od sopstvenog rada, ne od donacija i projekata“, kaže naša sagovornica.

Kreirale su brend ženskih spavaćica Amelia femme, kao i lutke Viktorija koje šalju poruku da svaka žena može da bude pobednica. Novi izazov bila je moda, pa su ponudu zaokružile šivenjem večernjih haljina, koje su predstavljene na Fashion Week-u u Beogradu, a potom i na samostalnoj modnoj reviji.

„Bilo je preko 35 haljina, to je bilo svečano i veliko. Sada smo završile obuku za krzno i kožu, idemo na viši nivo, pošto smo videle da nam ovo sve ide. Koža i krzno su uvek bili moderni, pa želimo i time da se bavimo“, najavljuje nove poduhvate jedna od članica Somborskih šnajderki, koja je želela da ostane neimenovana.

Nakon samo dve godine postojanja „Somborske šnajderke“ su postale pozitivan primer socijalnog preduzeća koje razvija i tržištu nudi nove proizvode, a ujedno su i značajna podrška ženama koje su nakon izlaska iz Sigurne kuće prepuštene same sebi ili nasilniku.

„Posle izlaska iz Sigurne kuće, žena je na ulici i prema istraživanju 30% žena se vrati nasilniku iz egsistencijalnih razloga. Uglavnom su to žene bez posla, 67% nema svoj posao, 57% su bez kvalifikacija, sa osnovnom školom ili bez osnovne škole“, objašnjava Tamara Rudić.

Izlazak iz nasilja je dugotrajan i težak put, posebno ako žena nema podršku okoline. Međutim, rešenje uvek postoji, a članice Somborskih šnajderki kažu da ličnim primerom ohrabruju žrtve nasilje, te nude različite vrste pomoći, od pravne do podrške prilikom zapošljavanja, kao i mogoućnost doškolovavanja i prekvalifikacije. Jedna od članica po obrazovanju je šnajderka, svoje znanje prenosi drugim ženama, a zahvaljujući udruženju pronašla je i posao.

„Imamo veliku podršku i samopouzdanje dobijamo jedna od druge, jer imamo slične probleme, pa jedna drugu uzdižemo. To nam je, pre svega bitno, a onda i sve ostalo, od ekonomske nezavisnosti, pa dalje“, kaže jedna od Somborskih šnajderki.

U udruženju je angažovano šest žena koje predano rade kako bi na vreme završile svaku porudžbinu. Sa ponosom kažu da zajedno imaju devetnaestoro dece i žele da im obezbede lepšu i sigurniju budućnost.

Somborske šnajderke

„Mi ne smatramo da smo neke super žene sa super moćima. Mi smo samo kod sebe pronašle hrabrost i samopouzdanje i želimo da tu iskru prenesemo i na druge žene i time im pokažemo da je zaista moguće izaći iz nasilja, jer očigledno je negde sistem zakazao kada imamo toliko ubijenih žena“, dodaje Tamara.

Somborske šnajderke nude i druge programe podrške

Imajući u vidu potrebe žena koje su žrtve nasilja osmislile su program podrške samostalnom stanovanju, koji podrazumeva plaćanje stanarine, komunalnih troškova, školovanje dece, zdravstvene preglede i sve ono što je potrebno ženi kada izađe iz sistemske podrške.

„To je jedan program koji smo definisali. Drugi program je program mentorstva. Jako nam je važno samopouzdanje koje su naše žene, nekadašnje žrtve nasilja povratile i one ustvari svoje znanje koje imaju prenose drugim ženama. Kroz te obuke do sada je prošlo 16 žena“, kaže Tamara Rudić.

Kroz kampanju „16 dana aktivizma“ i ovog novembra biće obeležen Međunarodni dan borbe protiv nasilja nad ženama. Čuće se novi statistički podaci i sve ono što bi trebalo da se uradi, pa da žene žrtve nasilja dobiju adekvatnu zaštitu i pomoć. Trajaće to nekoliko dana, a onda više neće biti tema, sve do nekog sledećeg slučaja nasilja. Somborske šnajderke su primer da je, umesto priča šta bi trebalo, mnogo značajnijna konkretna podrška. Kako bi angažovale još veći broj žena potreban im je vlastiti radni prostor. Želja im je da u Beogradu ili Novom Sadu organizuju aukciju svojih haljina i prikupe sredstva za osnivanje šnajderaja, u kojem će žrtve nasilja pronaći podršku, povratiti samopouzdanje i steći ekonomsku nezavisnost.

Izvor fotografija: Somborske šnajderke

*Ovaj tekst nastao je u okviru projekta „Regionalni program lokalne demokratije na Zapadnom Balkanu 2 (ReLOaD2)“ koji finansira Evropska unija (EU), a sprovodi Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) u Srbiji. Sadržaj ovog teksta isključiva je odgovornost Udruženja Biznisnova – centra za proaktivno poslovanje i nužno ne izražava stavove Evropske unije (EU) niti Programa Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP).

About the author

Storyteller

Storyteller je online platforma koja promoviše digitalni transmedijalni storytelling u novinarstvu. Upotrebljavajući nekoliko medijskih formata – od klasičnih pisanih reči, fotografija, infografike, kratkih audio i video zapisa i ostalih online alatki – Storyteller donosi reportaže koje predstavljaju ljude i događaje u autentičnom okruženju pokazujući život iz pravog ugla u pravom svetlu. Storyteller je upisom u Registar medija pod registarskim brojem IN000698 postao i zvanični onlajn medij koji svoje medijske usluge pruža dvojjezički: slovački i srpski.

Add Comment

Click here to post a comment

Komentár

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

Reklama

PoTYkajme si! PODCAST

PoTYkajme si! PODCAST

PODKAST Storyteller

PODKAST „Na ivici“

PODPORA V ROKU 2022 – PODŠKA U 2022.

E-KNIHA ZADARMO!

PARTNERI

Newsletter Storyteller