Sonja Dakić
Društvo REFLEKTOR

Sonja Dakić: „Ako za marketing nemate novca, uložite vreme“

Nedavno je u ulici otvorena nova prodavnica odeće. Na vratima je velikim slovima ispisano “najbolje, a jeftino”. Odmah pored je mala prodavnica gotovih jela. Ispred se svakog jutra postavlja tabla sa dnevnim menijem, a na izlogu su nalepljene fografije različitih kulinarskih specijaliteta. Još piše “domaće je najukusnije”. Sa druge strane ulice stoji veliki bilbord sa zagonetnom reklamnom porukom, koja se već danima vrti i na televizijama. Ne otkriva mnogo, tek da zagolica maštu i pokrene pitanje “šta li je sad ovo”.

Marketing – sveprisutan, potreban i pouzdan način da kupci saznaju za proizvod ili uslugu.

🎧 Poslušajte REFLEKTOR, Storytellerov podkast, u kojem svake druge srede govorimo o preduzetništvu i dobrim poslovnim idejama na lokalu. 👇

Često se u preduzetništvu, gotovo kao mantra, ponavlja rečenica da “kvalitetan proizvod uvek nađe put do kupaca”. Da li je to baš tako? U današnje vreme – teško, jer bez marketinga i uspešne promocije ni kvalitetnom proizvodu nije lako da dođe do velikog broja kupaca.  

“Marketing je izlog. Zamislite da imamo radnju ili kuću koju gradimo, onda je marketing prozor, kroz koji ljudi mogu da vide čime se mi unutra bavimo i, ako su zainteresovani, mogu ući da nas pitaju za nešto više” – kaže Sonja Dakić, preduzetnica, kojoj je vlastito iskustvo razvoja proizvoda pomoglo da osmisli i pokrene mentorski program “Živi*Radi*Voli”.

Zajedno sa prijateljicom je pre 13 godina pokrenula proizvodnju “Daj daj” pelena koje su pravljene od bambusa. Bio je to inovativan, ekološki i za bebe zdraviji proizvod, a uz to još i jeftiniji od jednokratnih pelena. I uprkos svim prednostima, u početku prodaja, koja se odvijala isključivo preko interneta, nije bila velika, baš kao ni posvećenost marketingu i promociju. Sonja se priseća kako su razmišljale da će marketingom više baviti kada zarade novac.

“Upravo je obrnuto, mi ulažemo u marketing da bismo došli do većih prihoda” – objašnjava Sonja i dodaje da je rast prodaje pelena “Daj daj” počeo onog momenta kada su rešile da se fokusiraju na marketing. Zato malim preduzetnicima i preduzetnicama savetuje da, uporedo sa razvojem proizvoda, rade i na marketing strategiji.

“O marketingu treba razmišljalti odmah na početku. Ako nemamo novac da uložimo u bolje pakovanje, reklame, nastup na sajmu, onda ulažemo vreme, jer danas sa malim finansijskim sredstvima možemo dopreti do ljudi, da im se predstavimo i da vide šta mi to nudimo” – kaže Sonja za Storyteller.

Da bi marketing bio uspešan, potrebno je dobro upoznati ciljnu grupu

Od pojave interneta, a kasnije i društvenih mreža, ništa više nije kao što je nekada bilo. Tako je i sa marketingom koji je prilagođen izmenjenim navikama kupaca. Cilj ostao isti – doći do što većeg tržišta, ali su drugačiji načini i alati koji se koriste da bi se ovaj cilj ostvario. Oni koji tek ulaze u preduzetištvo imaju mnogo više mogućnosti da predstave svoj biznis, samo je pitanje da li znaju kako i odakle početi.

“Kada razmišljamo o marketingu, važno je da znamo ko su naši kupci. Ako imamo više grupa različitih kupaca, pa možda radimo i sa kompanijama i sa fizičkim licima, treba da prilagodimo naše kanale komunikacije tim različitim grupama. U zavisnosti od toga što znamo svoju ciljnu grupu i saznajemo gde nas traže, mi se tu pojavljujemo, da li ćemo biti aktivni na društvenim mrežama, da li ćemo razvijati svoj sajt koji će imati online šop, da li ćemo imati svoj fizički lokal” – ističe naša sagovornica.

Za uspešan marketing potrebna su novčana sredstva, nekada i velika. Tačno. Ali je tačno i da se celokupna promocija poslovanja može obavljati samo na društvenim mrežama, bez mnogo ulaganja. Ovo posebno važi za male biznise, preduzetnike i preduzetnice koji tek počinju svoj poslovni put. I mada su društvene mreže veliki potencijal koji u makretingu treba koristiti, to ne znači da je dovoljno samo imati profil na Fejsbuku ili Instagramu. Da bi informacija o proizvodu ili usluzi stigla do dovoljnog broja kupaca, potrebna je posvećenost, učenje i strpljenje.

Sonja Dakić
Sonja Dakić / Foto: privatna arhiva

“Pretrpani smo sadržajem i jeste izazov kako privući publiku. Pravilo u biznisu je da ne pobeđuju uvek najbolji. Ne pobeđuju uvek najbolje ideje, već oni koji su spremni da istražuju, da se prilagođavaju, da pronalaze nove načine kako će doći do ljudi” – kaže Sonja Dakić i podseća da je za uspešnu promociju biznisa neophodna i kreativnost.

U preduzetništvu se kroz marketing uspostavlja veza sa kupcima, tržištu se šalje poruka i kreira slika o proizvodu. Šta će privući kupce i zbog čega će u prodavnici birati baš njihov, a ne druge slične proizvode, preduzetnici i preduzetnice mogu da znaju tek kada upoznaju potrebe svoje ciljne grupe.

Sonja Dakić o ovome govori iz ličnog iskustva sa pelenama “Daj daj”. Bio je to, priča, ekološki proizvod, što su kroz marketing  isticali kao  prednost. Imali su mnogo pozitivnih reakcija, pohvala i veliki broja pratilaca na društvenim mrežama, ali je prodaja bila mala. Tek kada je do kupaca stigla poruka da su ove pelene zdravije za bebe i prodaja je porasla. Zato je, kaže Sonja, za uspešan marketing važno istražiti i upoznati ciljnu grupu.

“Marketing jeste istraživanje. Ali to nije ono što ljudi zamišljaju, morate da platite agenciju. Ne, nađite deset ljudi za koje pretpostavljate da su vaši kupci i pričajte sa njima. Napravimo set pitanja uz pomoć kojih sazajemo informacije koje su nam bitne i potvrđujemo da li su oni neko ko će izvojiti novac za naš proizvod ili uslugu”.

Lični kontakt sa kupcima je još jedan vid promocije kojem mali biznisi treba da se posvete. Ne košta mnogo, ali može mnogo da donese. Učešćem na sajmovima, bazarima i sličnim događajima testiraju svoj proizvod i dobijaju informacije koje će im pomoći da osmisle buduću marketing strategiju.

Kako Sonja kaže u preduzetništvu se ništa ne podrazumeva, a maketing traži stalno učenje o proizvodu i tržištu. Onaj ko nije spreman da se menja i usvaja nove stvari i ne treba da se upušta u preduzetničke vode. Smatra da su preduzetništvo i roditeljstvo “dve najjače platforme ličnog razvoja, jer ćete na oba polja stići onoliko daleko i biti uspešni koliko ste spremni da sagledate stvari, promenite ono što ne radi i probate nešto novo”.

O autorovi/ke & O autoru/ki

Brankica Matić

Banjalučanka iz Novog Sada. Planirala da se bavim nečim drugim, ali me novinarstvo pronašlo. Uporni optimista. Volim da pišem i "ispravljam krive Drine".

Pridaj komentár & Dodaj komentar

Kliknite ovde da ostavite komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.