Društvo REFLEKTOR

Šta je i kako se pravi brend? U Bačkom Petrovcu znaju odgovor.

brend

Kada od svog imena ili proizvoda napravi brend, preduzeće dobije najveću vrednost koja može da traje vekovima. Mnogo je takvih primera, a jednim se diči i Bački Petrovac. 

🎧  Poslušajte REFLEKTOR, Storytellerov podkast, u kojem svake druge srede govorimo o preduzetništvu i dobrim poslovnim idejama na lokalu. 👇

Krajem novembra i u decembru, kada zima zakuca na vrata, počinje sezona pravljenja različitih specijaliteta od mesa. U bačkopetrovačkim domaćinstvima već je sve  spremno za pripremu novih zaliha nadaleko poznatog kulena, proizvoda koji je važno gastronomsko obeležje ovog mesta, a naročito slovačke kuhinje. Ima istoriju dugu bezmalo tri veka, jer je recept nastao u vreme kada su Slovaci naselili područje današnje Vojvodine. Tada su, osim svog jezika, običaja i kulture,  doneli i recept, kao i umeće pravljenja kulena.

Vremenom je Petrovački kulen ili Petrovska klobasa postao brend kod kojeg ljubitelji cene tradicionalni način pripreme, prepoznatljiv ukus i kvalitet. Nedavno je poznati gastronomski sajt objavio listu 50 najboljih proizovda od mesa iz celog sveta. Petrovački kulen našao se na 19. mestu. 

„Sastav je samo jedna komponenta zbog koje je Petrovska klobasa dobila status brenda. Tu ide samo svinjsko meso, domaća, ljuta paprika proizvedena na ovom području, kim, beli luk i kuhinjska so“ – navodi osnovne sastojke kulena Jaroslav Popović, predsednik Zemljoradničke zadruge „Kulen“ iz Bačkog Petrovca

Dodaje da nije tajna od čega se pravi kulen, jer znati sastojke nije dovoljno da bi se napravio dobar proizvod. Dodatnu vrednost Petrovskoj klobasi daje iskustvo i spretnost majstora iz Bačkog Petrovca. Oni kulen pripremaju na način koji se prenosi generacijama. To je ono na šta su kupci navikli i znaju da će dobiti kada kupe Petrovački kulen. 

Jaroslav Popović

„Petrovački kulen je etno-gastronomski brend sa ovih prostora. Kada govorimo o brendu treba shvatiti i kompletan značaj te reči. Neko misli da postoji sveska u koju da je njemu to dobro“ – pojašnjava Jaroslav Popović koji je o bačkopetrovačkom brendu napisao i knjigu. 

Smatra da poverenju i lojalnosti kupaca doprinosi i to što je Petrovska klobasa proizvod koji ima oznaku geografskog porekla i zaštićeno ime. Budući da već imaju brend, proizvođačima je lakše da se izdvoje na tržištu.

„Iako je to naš brend, ja nisam pristalica neke velike pažnje i reklamiranja, jer verujem da dobar, kvalitetan proizvod uvek nađe put do kupca. Nisam marketinški stručnjak, ali smatram da je najbolja marketinška aktivnost ona „od usta do usta“ i da to najviše doprinosi pozitivnom mišljenju o našem kulenu “ – zaključuje Jaroslav Popović. 

Brend  je ono što kupci o njemu misle

Svako bi sa lakoćom mogao da nabroji na desetine brendova, bilo da ih koristi ili je za njih samo čuo. Problem nastaje kada treba objasniti pojam brenda. Definicija je mnogo, a svaka kaže da je brend nešto nevidljivo. Nije to ni konkretan proizvod, kompanija, logo ili ime, već isključivo unutrašnji osećaj i mišljanje koje kupci imaju o nekom proizvodu ili kompaniji. 

Svetlana Ćopić

„Naš brend nikada nije ono što mi, kao njegovi osnivački, mislimo ili kažemo da je on, već je to ono što drugi osećaju negde u stomaku u vezi sa našim brednom“ – pojašnjava Svetlana Ćopić, kreativna direktorka u oblasti oglašavanja

Brend stvaraju kupci, a da bi dovoljno veliki broj ljudi imao isto mišljenje i osećaj prema nekom brendu, on mora da ima ličnost, misiju, viziju i jasnu suštinu. To su elementi koje stvara preduzeće i prepušta ih sudu javnosti. Krajnji cilj je da kupci razviju emocije i lojalnost prema brendu, koji će zbog toga i biti prvi izbor u moru drugih istih ili sličnih proizvoda. Stvoriti brend zvuči komplikovano, ali je mnoguće  uz strategiju i precizan plan brendiranja, strpljenje i vreme.  

„Kreiranje brenda je maraton, nije sprint. Ne može na brzinu, jer je to stvaranje trajne i velike vrednosti za kompaniju“ – ističe Svetlana Ćopić. 

Način stvaranje brenda je isti, bilo da se radi o malom, lokalnom brendu ili robnoj marki koju poznaje celi svet. Svetlana Ćopić ima dugogodišnje iskustvo u oblasti brendiranja. Kaže pokazalo se da mala preduzeća vrlo brzo postignu uspeh kada primene oprobanu metodogologiju za stvaranje brenda. Uverila se u to i iz ličnog iskustva, jer je suosnivačica bredna Komleko, prve biljne mlekare u regionu.

Od badema, lešnika, inidijskog oraha, lavande  proizvode mleko, sir i jogurt. Znanje i iskustvo u brendiranju pomogli su da Komleko za kratko vreme osvoji tržište. Svetlana priča da je tada usledio i veliki broj poziva i poruka od drugih malih preduzetnika koji su tražili savet i pomoć. Zato je pokrenula program „Moćni mali brend“ kroz koji preduzetnike  na jednostavan način upoznaje sa tajnama kreiranja brenda  Savet koji svima daje je – budite drugačiji. 

Jarmila Cicka

„Ako bih pojednostavila proces nastajanja brenda, rekla bih da se on sastoji od pronalaženja onoga što će naš brend činiti ili ga več čini, a da toga nismo svesni, značajno drugačijim od ostalih brednova u našoj oblasti. Kada to pronađemo, naš zadatak je da tu različitost negujemo i naglašavamo u svemu što radimo, od identiteta do kampanja“ – kaže Svetlana Ćopić. 

Brend je često asocijacija na visoku cenu proizvoda. To naravno nije pravilo, mada se pri kupovini određene robne marke plaća i poverenje u kvalitet. Sve ono što čini jedan brend mora da bude vidljivo i kroz njegov vizuleni identitet. To je svojevrsno odelo koje treba da privuče kupce i bude im znak raspoznavanja. Ako logo i drugi vidljivi delovi brenda nisu dobro osmišljani to će umanjiti njegovu prepoznatljivost. 

Jarmila Cicka je grafička dizajnerka iz Kovačice. Kaže, iza izrade vizuelnog identiteta stoji najmanje crtanja, a najviše promišljanja, jer logo mora da oslikava suštinu brenda. Samo je jedna prilika da se ostavi dobar utisak i zato brendovima u nastajanju treba logo koji će se privući pažnju. 

„Kod izrade vizuelnog identiteta treba obratiti pažnju na konkurenciju, koju poruku šaljemo i ko nam je ciljna publika. Ako logo pravimo za stariju populaciju, on ne može da izgleda kao da je za decu“ – kaže Jarmila Cicka i dodaje da je tržište prezasićeno, ali da se uvek može po nečemu biti drugačiji. Napraviti jednostavan logo, ali na kreativan način najčešće je dobitna kombinacija. Ljudi često logo ne pamete na svesnom nivou, ali ono što je upečatljivo ostane u sećanju i moći će da ga prepoznaju. 

DUM

„Mora da bude dobar dizajn, ali i proizvod mora da bude kvalitetan. Džaba ti dobar logo ako je proizvod loš“ – zaključuje Jamila Cicka. 

Mnogim preduzetnicima pravila brendiranja su potpuna nepoznanica, ali nekima pođe za rukom da naprave prepoznatljiv brend. To samo znači da su imali ideju koja je drugačija od drugih.  

„Ne mogu da kažem da sam imala posebnu strategiju ili biznis plan. Sam proces stvaranja proizvoda mi je bio prioritet i imala sam potrebu da ono što kreiram podelim sa svetom, oslušnem i dobijem povratnu informaciju“ – priča Dunja Mihalački, inženjerka dizajna tekstila i odeće i vlasnica brenda tašni DUM

Za izradu tašni koristi vinil, materijal neuobičajen u modnoj industiji, a svaka tašna je unikana i zbog jedinstveno oslikanog printa. Izrađuju ih u malim serijama, a Dunja još kaže da pravi ono što se njoj sviđa. Izgleda da se to sviđa i drugima, jer DUM tašne rado nose žene i u Srbiji i u inostranstvu. 

„Rekla bih da mi je put do kupaca bio spontan i lepo je kada dođe do povezivanja, kada ono što kreiraš drugima pruži zadovoljstvo i doda svetu malo boje“ – kaže Dunja za Storyteller. Za nju je brend sredstvo komunikacije pomoću kojeg izražava svoja razmišljanja i viđenje sveta.

Fotografije korišćene u ovom tekstu su iz arhive sagovornica i sagovornika.

About the author

Brankica Matić

Banjalučanka iz Novog Sada. Planirala da se bavim nečim drugim, ali me novinarstvo pronašlo. Uporni optimista. Volim da pišem i "ispravljam krive Drine".

Add Comment

Click here to post a comment

Komentár

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

PODKAST

PREDLOŽI TEMU

PoTYkajme si! PODCAST

PoTYkajme si! PODCAST

PODKAST Storyteller

PODPORA V ROKOCH 2022-2025 – PODRŠKA U 2022-2025.

E-KNIHA ZADARMO!

PODKAST „Na ivici“

PARTNERI