Search and Hit Enter

Svesnost pažnje ili program mindfulness kao povratak sebi

Svako je najmanje jednom imao iskustvo sa skretanjem pažnje – na poslu, kod kuće, na odmoru. To se dešava odraslima, ali i deci, kod koje pažnja i budnost utiču na njihovo opažanje sveta. Pažnja ima središnju ulogu u tome koje će podatke naš um dobiti, a koje neće.

Upravo zato je važno treniranje naše pažnje da budemo prisutni i fokusirani u sadašnjosti. Program, odnosno praksu svesne pažnje je popularizovao američki profesor Džon Kabat Zin još krajem sedamdestih godina 20. veka, a u Srbiji je prisutna već nekoliko godina zahvaljujući Vesni Laković i André van Kempenu iz Mindfulness centra iz Novog Sada.

Inače, Mindfulness programi su u svetu prisutni u kompanijima, kao što su Google, Intel, takođe postoje programi ovakvog tipa koji su namenjeni sportistima različitih disciplina, ali i deci, tinejdžerima i mladima u školama.

Mindfulness je trening naše pažnje

Mindfulness, odnosno svesna pažnja je praksa treniranja naše pažnje da budemo prisutni i fokusirani na ono što se dešava sada i ovde,” kaže André van Kempen za Storyteller. “Učimo kako da budemo prisutni u sadašnjosti, sa svim onim što taj sadašnji trenutak nosi. Tokom različitih vežbi usmeravamo pažnju na naše disanje, telo, zvukove ili na naša osećanja, misli itd. u cilju osvešćivanja tih iskustava, povezivanja sa sobom, kao i prihvatanja neprijatnih osećanja ili  misli, bez potrebe da ih promenimo, potisnemo ili budemo preplavljeni i kontrolisani od strane istih.”

André dodaje da Mindfulness pomaže da naučimo kako da se zaustavimo u našim preteranim razmišljanjima, brigama, mislima o prošlosti, budućnosti i svemu onome što nas odvlači od našeg neposrednog iskustva u sadašnjosti i izaziva stress i neprijatna osećanja u nama.

“Sa druge strane, normalno je da ne možemo uvek biti 100% fokusirani i “u trenutku”, tako da je skroz normalno da sanjarimo, planiramo, sećamo se itd. Samo što nažalost nekada u tome znamo da preteramo, te nam mindfulness može pomoći da pronađemo tu finu granicu kada treba da se vratimo u sadašnjost,” kaže naš sagovornik.

André van Kempen / Foto: iz arhive A.V.K.

Osoba zaslužna za popularizaciju Mindfulness-a je doktor Džon Kabat Zin koji je krajem sedamdesetih godina u Americi kreirao osmonedeljni program koji se naziva Mindfulness Based Stress Reduction Program (MBSR) koji se pokazao posebno uspešnim u oblastima smanjenja stresa i anksioznosti. Vremenom Mindfulness dobija sve veći značaj u poljima medicine, psihologije i obrazovanja, sa ciljem primene u oblasti povećanja pažnje i poboljšanja mentalnog zdravlja, a danas su učesnici Mindfulness treninga osobe najrazličitijih potreba.

Popularizacija programa Mindfulness
Osoba zaslužna za popularizaciju Mindfulness-a je doktor Džon Kabat Zin koji je krajem sedamdesetih godina u Americi kreirao osmonedeljni program koji se naziva Mindfulness Based Stress Reduction Program (MBSR) koji se pokazao posebno uspešnim u oblastima smanjenja stresa i anksioznosti. Vremenom Mindfulness dobija sve veći značaj u poljima medicine, psihologije i obrazovanja, sa ciljem primene u oblasti povećanja pažnje i poboljšanja mentalnog zdravlja, a danas su učesnici Mindfulness treninga osobe najrazličitijih potreba.

Postoje brojna istraživanja o dobrobitima Mindfulness programa, u kojima se pominje poboljšana pažnja, koncentracija, memorija, povećan osećaj smirenosti i relaksacije, razvoj sposobnosti “samo-umirivanja” itd.

“Iz mog iskustva rada sa ljudima, benefiti su zaista najrazličitiji za svakog pojedinca, kaže Vesna Laković, koja je sertifikovani trener Mindfulness programa i dodaje:

Vesna Laković / Foto: iz arhive V.L.

“Često čujem da osobe postaju manje samokritične i lakše prihvataju i nose se sa dnevnim izazovima i stresnim situacijama. Uspevaju da na bolji način prihvate svoje neprijatne emocije, što itekako utiče i na pobljšanje međuljudskih odnosa. Više su samo-saosećajani, brinu o sebi, svojim potrebama, osećanjima i često nazivaju Mindfulness trening-povratak sebi.”

Status programa Mindfulness u svetu i Srbiji

Mindfulness je veoma popularan u svetu, postoje brojni programi koju su prilagođeni potrebama pojedinaca i grupa. “Danas imate Mindfulness programe u kompanijima, kao što su Google, Intel, takođe programe namenjene sportistima različitih disciplina, radionice za decu, tinejdžere, mlade u školama širom Amerike, Australije, Velike Britanije…kao izborni predmet a od nedavno u nekim zemljama i kao zvanični,” kaže Andre van Kempen.

Dare to invest in future – Mindfulness Centar / Foto: Pixabay

I u Srbiji se u zadnje vreme počelo više pričati o nedostatku pažnje dece u školama i potrebi da negujemo i naše mentalno zdravlje. Svesni potrebe agilnog pristupa za povećanje ili poboljšanje pažnje svih ljudi, ne samo dece, Vesna i André sa svojim timom su uradili istraživanje na temu uticaja Mindfulnessa na razvoj samopouzdanja kod ispitanika urasta od 19 do 38 godina.

“U saradnji sa koleginicom koja je bila na master studijama psihologije u Ljubljani, uradili smo istraživanje na temu uticaja Mindfulness-a na razvoj samopouzdanja,” kaže Vesna. “Podeliću sa vama jedan deo sažetka istraživanja Asime Bratanović:

“Nakon programa kod ispitanika su rasle tri komponente Mindfulnessa, i to: ne-osuđivanje, ne- reagovanje i svesno posmatranje, a smanjivala se je uslovljenost samopouzdanja na obe dimenzije (zavisnost od kompetentnosti i zavisnost od prihvatanja). Rezultati potvrđuju stajalište drugih autora, da kada prihvatamo sebe, razvijamo bezuslovno samopouzdanje jer se prihvatamo onakvima  kakvi jesmo, bez osuđivanja i obeležavanja samih sebe kao dobrih ili loših, vrednih ili bezvrednih.”

Vesna Laković smatra da ovakvi podaci o dobrobitima Mindfunessa trebaju biti motivacija psiholozima, pedagozima, psihoterapeutima, doktorima, edukatorima, učiteljima, ali i svim drugim profesionalcima u pružanju psihološke pomoći ili koji su uključeni u edukativni rad, da u svoje intervencije uključe principe i metode Mindfulnessa.

Vesnin susret sa Minfulnessom

Vesna Laković je svoje mindfulness putovanje započela u 2014. godini, dok je živela i radila u Sloveniji u okviru jednog omladinskog centra.

“Otišla sam na jedan vikend trening Mindfulness-a u okviru Familylab organizacije u Ljubljani baš za svoj rođendan, bez bilo kakvih očekivanja, i iskustvo rada sa mojom instruktorkom Marie Kronquist iz Danske mi je donelo brojne uvide i otkrića o sebi samoj,” priseća se naša sagovornica.

“Nakon toga odlučila sam da krenem dublje u čitavu ovu priču,  da bih krajem 2015. godine postala sertifikovani trener Mindfulness-a za odrasle isto u Sloveniji, a godinu dana kasnije i za decu i mlade po programu Mindfulness Matters holandske autorke Eline Snel koja je među prvima u Evropi počela sa ovim programima za decu,” priča dalje Vesna.

“Nikada nisam planirala da učim druge o mindfulness-u, ali sam vremenom postala inspirisana da prenesem znanje, uvide i veštine koje sam sama stekla i ljudima u našoj zemlji.  Moje učenje o mindfulness-u i lična praksa je priča bez kraja, redovno posećujem treninge iz raznih oblasti Mindfulness-a, završavam online kurseve, čitam, meditiram i radim kontinuirano na svom usavršavanju,” objašnava Vesna svoj pristup ovoj temi.

Vesna se pre 3 godine upoznala i sa drugim pravcima, kao što je Mindful self-compassion, koji se posebno usmerava na razvoj samo-saosećanja u mindfulness praksi, Mindful leadership-a, odnosno svesnog liderstva,  a sada je sa svojim timom u procesima kreiranja programa koji se posebno usmerava na Mindfulness i mentalno zdravlje mladih.

Od 2015. u okviru Mindfulness centra vodim treninge, radionice za decu, mlade i odrasle, kao i osobe koje žele da primene ovu praksu u radu sa decom i mladima u Srbiji i regionu, kroz individualni i grupni rad,” kaže Vesna. “Svoj put kasnije nastavljam i na Tajlandu, gde sam radila kao savetnik u okviru centra za oporavak od bolesti zavisnosti New life foundation čiji se rad zasnivao na vrednostima Mindfulness-a.”

Vesna Laković / Foto: iz arhive V.L.

Vesna kaže da nije bilo lako odlučiti se za održavanje ovog tipa učenja na našim prostorima,  jer su ljudi i dalje zatvoreni i skeptični prema samom pojmu meditacije, ali ju je veoma iznenadio odziv i interesovanje ljudi, što ju je je motivisalo da ne odustajem.

Posebno me je iznenadilo interesovanje mladih uzrasta od 18-30 godina koji već uveliko rade neke od Mindfulness vežbi, imaju dosta znanja, ali i motivacije da prodube svoje iskustvo.

Vesna Laković

“Od 2015. godine u okviru Mindfulness centra Novi Sad organizujem Mindfulness treninge, radionice, programe za decu, mlade i odrasle. Sa odraslima radim po programu Džon Kabat Zinna MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction Program) a sa decom, tinejdžerima i mladima po programu holandske autorke Eline Snel “Mindfulness Matters”.  Često radim i sa roditeljima, profesionalcima koji rade sa decom i mladima u cilju širenja Mindfulness prakse. Javlja nam se veliki broj muzičara, sportista u želji da poboljšaju svoj fokus i koncentraciju a takođe i da rade tremi. U saradnji sa kolegama stručnjacima iz različitih oblasti organizujemo i brojne druge seminare koje povezuju Mindfulness sa različitim pristupima i modalitetima,” pojašnjava naša sagovornica.

Naša sagovornica kaže da je interesovanje veoma veliko i ljudi su sve više upućeni i upoznati sa Mindfulness-om kroz različite edukacije, programe, knjige.

“Uglavnom učesnici koji su jednom bili deo jednodnevnih radionica se odluče da se priključe višenedeljnim treninzima kako bi saznali više, a često uključe svoju decu u grupne ili individualne programe.  Posebno me je iznenadilo interesovanje mladih uzrasta od 18-30 godina koji već uveliko rade neke od Mindfulness vežbi, imaju dosta znanja ali i motivacije da prodube svoje iskustvo,” objašnava Vesna i dodaje:

“Ljudi su veoma inspirisani da saznaju više i rade na sebi i svom ličnom razvoju, često se dešava da posle treninga donose neke važne životne odluke za koje možda ranije nisu imali hrabrosti. Mindfulness im pomaže da se upoznaju sa sobom samima, osveste svoje potrebe, motive, osećanja i misli i žive više u skladu sa onim što smatraju zaista važnim u svom životu.

Mindfulness u Novom Sadu na događaju u organizaciji OPENS 2019. / Foto: V. Veličković

Besplatni sedmonedeljni program “Usudi se da budeš čovek”

“Vesna i ja duboko verujemo da mladi žive u svetu koji se brzo menja i okruženi su bezbrojnim problemima kao što su: zloupotreba supstanci, pritisak vršnjaka, materijalizam, nasilje… Teško im je da vide i otkriju ko su i gde žele da budu u životu. Zato što su nažalost ohrabreni da veruju da sve treba da bude veće, brže i bogatije ovih dana. Nedostatak inspirativnih uzora i odgovarajuće podrške odraslih ili porodice, smanjuje razumevanje nekih od osnovnih vrednosti života, kako da osećamo, prihvatamo, volimo, povezujemo se, delujemo – iz sopstvenog srca i snage,” kaže André i dodaje:

“Trenutno sa našim timom stručnjaka kreiramo besplatan sedmonedeljni program iskustvenog učenja za mlade uzrasta od 18-30. Program se naziva: Usudi se da budeš čovek,” otkriva André, objašnjavajuči da se radi o kombinaciji različitih stilova učenja, kombinovanih sa najboljim iskustvom offline i online učenja, kako bi se podstaklo što autentičnije angažovanje.

Minfulness u Novom Sadu / Foto: V. Veličković

“Neke od tema koje će program obrađivati su: Životne tranzicije, Emocionalna regulacija, Rezilijentnost, Odnosi, Samo-saosećanje, Postavljanje ciljeva,” kaže on i dodaje da su pre desat dana pokrenuli crowdfunding kampanju za ovaj program.

“Trenutno kreiramo mastermind klub sa 15 mladih koji nam pomažu u kreiranju programa i online platforme,” kažu naši sagovornici i pozivaju mlade da im se priključe. “Mi volimo da uključimo našu ciljnu publiku već na početku u razvojni proces. Stoga su mladi ti koju učestvuju u samom kreativnom procesu, testiranja vežbi, materijala, online platforme…”

Inače, Minfulness centar će 16. aprila biti domaćin edukativnog događaja u Novom Sadu u kulturnoj stanici Eđšeg radi prikupljanja sredstava i stvaranja više svesti o temama koje se odnose na mentalno zdravlje.


Sviđa Vam se ovaj članak? Podržite nas!

Želite da dobijate zanimljive članke na mejl? Prijavite se na newsletter.

No Comments

Komentár

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.