Search and Hit Enter

TRE vežbe – prirodan način kako se bolje nositi sa stresom

Vesna Laković, pedagoškinja i Mindfulness trenerica iz Novog Sada, se prvi put susrela sa TRE vežbama 2017. godine kada je radila na Tajlandu u okviru centra za oporavak od bolesti zavisnosti. Ove vežbe je tada radila u grupi i gotovo odmah je osetila brojne dobrobiti, od osećaja smirenosti i relaksacije, boljeg sna kao i bolje kontrole emocija. Od tada TRE je jednostavno postao prirodan način kako se bolje nosi sa stresom. Vesna je nedavno TRE vežbe „donela“ i u Novi Sad i upravo smo zato popričali sa njom.

Šta su TRE vežbe?

TRE je skraćenica za tension, stress and trauma release exercises odnosno vežbe za otpuštanje tenzije, stresa i traume. To je inovativni niz vežbi koje pomažu telu u oslobađanju dubokih mišićnih obrazaca stresa, napetosti i trauma.

Npr. u stresnim, strašnim situacijama deca počnu da se tresu, podrhtavaju, isto kao i životinje u prirodi kada su napadnute, ili npr. psi kada se uplaše pucanja ili grmljavine počnu da se tresu. To je naš prirodni mehanizam drhtanja ili vibriranja koji oslobađa našu mišićnu napetost. Mi od dece ne tražimo da prestanu da se tresu niti da je to nešto što je pogrešno što im se dešava. Nažalost, kroz naše vaspitanje i kulturu kako odrastamo naučeni smo da drhtanje tela smatramo znakom slabosti, pa često ovaj prirodni mehanizam otpuštanja kontrolišemo i na taj način razvijamo mehanizam zadržavanja stresa i traume u našem nervnom sistemu.

Ove vežbe zasnivaju se na temeljnoj ideji, potkrepljenoj istraživanjima, da su stres, napetost i traume psihološki i fizički.

TRE su vežbe koje sigurno aktiviraju prirodni refleksni mehanizam drhtanja ili vibriranja koji oslobađa mišićnu napetost, smirujući nervni sistem. Kada se ovaj mišićni mehanizam za trešenje / vibriranje aktivira u sigurnom i kontrolisanom okruženju, telo se podstiče da se vrati u stanje ravnoteže.“

Ko ih je kreirao?

„Ove vežbe i  metodu je razvio dr David Berceli, osnivač Internacionalnog centra za prevenciju i isceljivanje stresa, napetosti i trauma. Proveo je puno vremena u žarištima rata i primetio je da ljudi u opasnosti i stresu reaguju na specifičan način. Ovo je kontrakcija mišića i drhtanje. Želeo je da kreira metodu odnosno vežbe koje će istovremeno moći da radi veliki broj ljudi, a kada ih učesnici savladaju uz smernice voditelja, već samo nakon par puta osobe mogu da rade TRE  potpuno samostalno bez nadzora voditelja. Zato je TRE osmišljen kao alat za samopomoć koji se, kada se jednom nauči, može samostalno koristiti.

Foto: iz arhive V.L.

Za koga su TRE vežbe dobre?

„Ove vežbe su namenjene svima koji su:

  • pod stresom,tenzijom
  • osećaju unutrašnju napetost
  • imaju problem sa opuštanjem
  • nesanicom
  • razdražljivošću
  • fizičkim bolovima: bol u leđima, vratu, glavobolje…
  • lako planu i burno reaguju u stresnim situacijama- problem kontrole osećanja
  • žele uneti u svoj život više mira i opuštenosti.

Takođe svima onima koji žele da se osećaju lagodnije, smirenije i opuštenije u svojoj koži, za sve one koji žele da podignu svoj nivo rezilijentnosti (otpornosti). TRE je posebno koristan za sportiste nakon treninga kao i za oslobođanje od treme pred javne nastupe ili ispite.

Ono što učesnici najpre primete jeste smanjenje napetosti u telu, smirenje nervnog sistema i osećaj relaksacije. Na fizičkom nivou  to može biti bolja cirkulacija u rukama i nogama, osećaj kao da smo se “razbudili”. Na emotivnom nivou primećujemo da reagujemo mirnije ukoliko smo po prirodi impulsivniji i nagli u reakcijama. Mnoge uobičajene fizičke tegobe uzrokovane stresom se nakon susreta mogu ublažiti. Bolji san, smanjenje bola u leđima, smanjenje tenzija u vratu, glavobolje.“

Kako se rade TRE vežbe?

„Za TRE vežbe nisu vam potrebne pripreme niti prethodno predznanje. Voditelj vam daje instrukcije pre početka šta možete da očekujete, objašnjava koncept samoregulacije i pravljenja pauza tokom vežbanja. CIlj vežbanja nije ko je jači i fizički spretniji, jer su vežbe vrlo jednostavne, samo je važno pravilno ih uraditi.

Niz sedam jednostavnih vežbi imaju za cilj zagrevanje, istezanje i pripremu mišića koji se aktiviraju prilikom stresa i emocionalne traume. Dok radimo ove vežbe sve vreme posmatramo, pratimo i osvešćujemo senzacije koje se događaju u telu. Nakon pripreme ležemo na prostirku u određenom položaju i tada se aktivira prirodni mehanizam podrhtavanja (mada podrhtavanje može da krene i u ranijm vežbama).

Nevoljnim podrhtavanjem dolazi do oslobađanja tenzije u telu i zablokirane energije koja se aktivirala u stresnim situacijama a koju nismo otpustili kroz prirodne programe borbe ili bega (fight, flight, freeze, response – beži, bori, zaledi se, odgovori).

Ono što je važno da učesnici znaju jeste da mogu da prave pauze i zaustave trešenje. Takođe nekada se učesnici smeju tokom vežbanja, nekada samo blago podrhtavaju, osećaju različite senzacije u telu, odgovor svih nas je zaista individualan. Ono što je zajedničko svim učesnicima jeste osećaj rasterećenja i “razbuđenja” nakon vežbanja.“

Andre i Vesna Mindfulness / V_Velickovic - TRE vežbe
Vesna Laković (prva s desna) / Foto: OPENS 2019 – V. Velickovic

Kada i zašto si postala voditeljka TRE programa?

“TRE je prilično popularan u svetu, jer je metoda vrlo jednostavna i lako primenjiva, ali način na koji se radi je nekada štetan jer se učesnicima od strane voditelja ne daje dovoljno instrukcija za samostalni rad npr.  koliko često treba da vežbaju, kada i u kojim situacijama, šta je to samoregulacija odnosno kako sami mogu da kontrolišu trešenje itd. 

Krajem 2018. godine počela sam sa jednogodišnjom edukacijom u Zagrebu za TRE voditelja i tada sam pored bogaćenja svoje lične prakse dobila brojna znanja, alate i uvide kako je najbolje TRE približiti ljudima i koji je ispravan način da se oni upoznaju sa ovom praksom i u sigurnom i bezbednom okruženju zatim i sami nastave da je primenjuju u svojoj svakodnevnici.

Od marta radim sa grupama pod supervizijom, a od septembra sam i jedna od prvih zvanično sertfikovanih TRE voditelja u našoj zemlji.”


Pročitajte i članak Svesnost pažnje ili program mindfulness kao povratak sebi

Ukoliko želimo da se upoznamo sa TRE-om, kako teče dinamika rada? 

„Stres i trauma su naslagani u slojevima kroz godine, tako da samo jedna radionica ne može učiniti da sve to nestane odjednom. Otpuštanje stresa i traume ide postupno, ali takođe je potrebno da se osoba oseća sigurno, stoga je potrebno vreme, strpljenje i istrajnost. Radeći postupno korak po korak stvaramo prostor sigurnosti u kojem je otpuštanje moguće.

U Mindful centru u Novom Sadu sa svim zainteresovanim učesnicima najpre obavljam zdravstveno-psihološki intervju nakon čega kreiramo plan vežbanja, učesnici imaju dva individualna susreta sa mnom gde uče kako da pravilno izvode ove vežbe, učimo veštine samoregulacije, učesnici pišu svoj TRE dnevnik i polako primenjuju vežbe i samostalno kod kuće. Nakon toga imamo još dva grupna susreta (ne više od 6 učesnika) nakon čega učesnici odlučuju da li će da nastave vežbanje u grupi ili samostalno. 

Svakako uvek je korisno sa vremena na vreme naći se sa voditeljem za individualnu TRE sesiju kako bismo uvideli kako teku vežbe, da li se nešto menja u obrascu trešenja i kako životni izazovi i promene utiču na naše vežbanje. Takođe TRE vežbe mogu da se rade u velikim grupama, te smo uvek zainteresovani za pozive organizacija, institucija i kompanija.”


Sviđa Vam se ovaj članak? Podržite nas!

Želite da dobijate zanimljive članke u mejlu? Prijavite se za newsletter.

No Comments

Komentár

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.