Još nekoliko meseci i Gimnazija “Jan Kolar” iz Bačkog Petrovca ispratiće treću generaciju đaka koji su učili kuvarski zanat. Vreme je da razmišljaju o pronalasku posla, ali želja im nije da se samo zaposle u nekom ugostiteljskom objektu.
“Razmišljam da se u budućnosti bavim gastronomijom i da otvorim nešto svoje, poput nekog restorana” – priča učenica Božana Idriz
🎧 Poslušajte REFLEKTOR, Storytellerov podkast, u kojem svake druge srede govorimo o preduzetništvu i dobrim poslovnim idejama na lokalu. 👇
Preduzetništvo je još jedna šansa i mogućnost kojoj mladi mogu da se posvete po završetku školovanja. Potrebna im je volja i poslovna ideja, a znanje, bar ono osnovno poneće iz škole. Ko je preduzetnik, te kako se otvara i vodi preduzeće uči ih profesorica Jarmila Vrbovska, koja, uz informatiku i računarstvo, u Gimnaziji “Jan Kolar” predaje i predmet preduzetništvo. Prema planu i programu ovo je obavezan nastavni predmet koji pohađaju učenici završnih razreda svih srednjih stručnih škola.
“Preduzetništvo je uvedeno da bi se kod učenika razvila znanja, sposobnosti i veštine u vezi sa svim izazovima koje pruža buduće zaposlenje, ali i da se osnaže kako bi mogli samostalno da otvore preduzeća” – pojašnjava profesorica Jarmila Vrbovska
Na časovima preduzetništva đaci uče da zanimanje za koje se obrazuju posmatraju i iz drugog ugla, uoče određene probleme, osmisle rešenje, a onda ga razvijaju kao poslovnu ideju i ponude tržištu. Budući da znanje o kulinarstvu stiču i kroz praktičan rad u ugostiteljskim objektima, to im je ujedno prilika i da vide kako u praksi izgleda funkiconisanje jednog preduzeća.
“Dajem im šansu da govore o restoranima gde odlaze na praksu i da prate organizaciju, koja je struktura zaposlenih, kakva su radna mesta, ko tamo kome šta naređuje, ko je menadžer, šta on radi” – govori profesorica Vrbovska.
Koju srednju školu će da upišu, mladi najčešće odlučuju prema zanimanju kojim bi želeli u budućnosti da se bave. U tom uzrastu malo ko i pomišlja da bi mogao da se posveti preduzetništvu. A zašto da ne, jer se domaća privreda zasniva na privatnom vlasništvu, pa se kroz preduzetničko obrazovanje mladi mogu pripremiti i za otvaranje i vođenje vlastitog preduzeća. Ideja im ne manjka, priča profesorica Vrbovska.
“Nekada se veoma prijatno iznenadim nekoj ideji, jeste da je to na učeničkom nivou. Baš smo nedavno pričali o reciklaži. Imaju mnogo ideja o reciklaži nus produkata koji se javljaju u kuvarstvu. A takva preduzeća su jako korisna” – kaže profesorica Jarmila Vrbovska.
Moveably – od učeničke kompanije do perspektivnog startapa
Poslovna ideja koja se rodi u školskoj klupi može da postane i perspektivan startap. Jednu takvu ideju je pre dve godine osmislila Anđela Kanjo iz Mladenovca . U tom periodu bila je učenica trećeg razreda mladenovačke Gimnazije i članica tima učeničke kompanije. Pripremali su se za takmičenje na kojem je trebalo da predstave svoj poslovni poduhvat i zajedno sa školskim drugom predložila je da naprave aplikaciju koja bi trebalo da ljudima olakša transport stvari prilikom selidbe.

“U tom periodu sam se selila i razmišljali smo da uradimo nešto što olakšava selidbe, kao aukcije, jer nešto slično tome postoji u Americi. Onda sam istraživala, to mi se jako dopalu i Filipu, koji je dobar u programiranju, sam predložila da napravimo platformu koja pomaže u toku selidbe” – opisuje Anđela nastanak svoje preduzetničke ideje.
Aplikaciju su nazvali “Moveably”, izradili prototip i sa njom osvojili prvo mesto na nacionalnom takmičenju učeničkih kompanija. Plasirali se i na Evropsko prvenstvo koje je održano u Estoniji. Za razliku od ostalih učeničkih ideja koje se najčešće završe sa poslednjim danima školske godine, ova je nastavila da živi. Imali su potvrdu da je aplikacija koju su osmislili dobra i potrebna tržištu, ali su po upisu na fakultet planirali da se prvenstveno posvete studiranju, a da o preduzetništvu razmišljaju pri kraju studija.
“Naravno, to se nije desilo, jer smo već u prvoj godini uplovili u ozbiljnije vode. Firmu smo otvorili krajem prošle godine. Rekli smo da nećemo da žurimo, ali smo, ipak, nakon godinu dana otvorili firmu” – kaže naša sagvornica.
Veliku podršku imali su od pojedinaca i organizacija iz startap ekosistema. Nedavno su dobili i svoju prvu investiciju za dalji razvoj aplikacije Moveably i sada rade na izradi potpuno nove platforme koja bi korisnicima trebalo da bude dostupana u narednih nekoliko meseci. Anđela kaže da će ova aplikacija biti posrednik između prevoznika i ljudi kojima je potrebna usluga transporta.
“Osoba koja želi da transportuje neku stvar ili se seli postavlja informaciju o tom teretu, a zatim prevoznici licitraju. Potom osoba može da bira ponudu koja joj najviše odgovara” – objašnjava Anđela.
Mladima Anđela savetuje da razmišljaju o preduzetništvu. Ako u školi postoji progam učeničke kompanije, biti deo tima je dobar početak, jer će proći kroz sve faze razvoja jedne ideje do gotovog proizvoda. Osim toga, uče se odgovornosti, stiču samopouzdanje i veru da oni to mogu.
“Koliko god mislili da su još mali ili da nisu za to, treba probati. Nikada se zna šta će od toga ispasti. Ako neko ima ideju, zašto da ne pokuša, pogotovo ako je u srednjoj školi. Mislim da je to pravo vreme da krenu da rade na ideji i da se kroz učenje i studije to pretvore u nešto ozbiljno” – zaključuje Anđela Kanjo.
Preduzetničko učenje pomaže mladima da otkriju svoje sposobnosti i interesovanja
Razvoj preduzetničkih veština kroz učeničke kompanije u srednjim školama je program koji u Srbiji sprovodi organizacija “Dostignuća mladih”. Posvećeni su preduzetničkom obrazovanju i kroz različite projekte podstiču mlade da se uključuju u poslovne aktivnosti. Za prosvetne radnike, koji su zainteresovani, organizuju akreditovane obuke i treninge kako bi potom sa đacima mogli da razvijaju učeničke kompanije. Svake godine održava se i takmičenje za najbolju preduzetničku ideju koju razvijaju srednjoškolci.

“Najveća vrednost je da oni postanu preduzimljiviji, odnosno da poveruju u činjenicu da je do njih i da mogu da naprave promenu” – kaže Darko Radičanin, direktor organizacije “Dostignuća mladih” .
Preduzetništvo je oblast koja ne može da se uči samo iz knjige. Neophodni su praksa i rad. Zato su učeničke kompanije u mnogim školama vannastavna aktivnost kojoj su posvećeni i đaci, ali i nastavni kadar. Darko Radičanin najavljuje da bi ovaj program uskoro trebalo da zaživi i u osnovnim školama, jer za preduzetničko učenje nikada nije rano.
“Evropska komisija je učeničke kompanije proglasila za najbolji model preduzetničkog učenja, jer na taj način đaci imaju mogućnost da rade i svoju ideju sprovedu u delo” – ističe naš sagovornik.
U školama koje imaju učeničke kompanije učenici već rade na razvoju novih poslovnih ideja. U martu počinju regionalna takmičenja. Već godinama na nadmetanju za najbolji preduzetnički poduhvat učestvuju i učenici Tehničke škole “9. maj” iz Bačke Palanke. Ovo im je prilika da iskuse kako je to biti preduzetnik, a ujedno i da otkriju svoje sposobnosti.
“Uče da budu uporni, fleksibilni i spremni da preduzmu određeni rizik. Za to im je potrebna kreativnost i inovativnost” – ističe Violeta Damjanović , koja kao mentorka đacima pomaže da osnuju i vode učeničku kompaniju.
U zavisnosti od veština i interesovanja, đaci u kompaniji zauzimaju i određene pozicije, pa baš kao u pravom preduzeću imaju direktora ili direktoricu, zaposlene na razvoju proizvoda, osobu zaduženu za finansije i marketing… Od funkcionisanja celokupnog tima zavisi u kojem pravcu će ići razvoj ideje. Uče se timskom radu, a kao posebno važno ističu pripreme za javni nastup.

“Kada treba javno da istupe učenici obično imaju tremu, pa uče i kako na najbolji način da predstave proizvod. Takođe, kod nas u školi se ne uči računovodstvo, odnosno izrada biznis plana, pa nam tu pomažu i kolege koje predaju preduzetništvo” – priča Violeta Damjanović.
Violeta ističe da se kroz rad sa đacima mogu prepoznati oni koji imaju preduzetnički duh, a učenici koji su bili deo učeničkih kompanija imaju dobru osnovu da se u budućnosti vrate idejama koje su razvijali i da im one bude motiv za preduzetničko delovanje. O tome razmišlja i bivši učenik ove škole Jovan Ilić.
“Naučio sam koliko je u preduzetništvu timski rad važan. Nisam znao ni da pravim biznis planove, a to smo učili kroz učeničke kompanije. Shvatio sam koliko je značajno imati dobar biznis plan” – kaže Jovan Ilić.
Posvećen je studiranju i još ne razmišlja u kojem pravcu će mu ići poslovni put, ali zna da ima mogućnost i da se odluči za preduzetništvo. Iako početak može da bude težak, smatra da je važna upornost, jer preduzetnike obično pokreću dobe ideje u koje veruju i žele da ih ostvare.
Pridaj komentár & Dodaj komentar