Kultura drugačija

Zajedno za decu i Storyteller

Jezik ćirafe / Foto: Gareth More / Unsplash

Portal “Storyteller” od marta pokreće serijal tekstova na temu ranog razvoja dece, s posebnim osvrtom na prevenciju vršnjačkog nasilja pod nazivom „Žirafe su kul“, kao asocijaciju na program nenasilne komunikacije američkog psihologa Maršala Rozenberga, poznatog  još i kao Jezik žirafe, a koji je delom inkorporiran u naš obrazovni sistem kroz predmet Građansko vaspitanje.

„Zajedno za decu“ naziv je projekta koji realizuju CIP – Centar za interaktivnu pedagogiju i  Pedagoško društvo Srbije, uz podršku Fondacije za otvoreno društvo, Srbija. “Storyteller” će imati aktivno učešće na ovom projektu kroz tekstove posvećene podizanju svesti javnosti o važnosti i značaju ulaganja u rani razvoj dece i kvalitetnog predškolskog vaspitanja.

U razgovoru s Aleksandrom Kalezić Vignjević, koordinatorkom projekta ispred CIP – Centra za interaktivnu pedagogiju koji već 17 godina radi na unapređivanju uslova za ostvarivanje prava, razvoj i učenje dece ranog uzrasta u Srbiji, saznali smo nešto više o inicijativama i projektima koji se bave temom ranog razvoja u Srbiji, kao i o tome zbog čega je važan rani razvoj.

Aleksandra Kalezić Vignjević (prva sleva)

Predškolsko obrazovanje igra veoma važnu ulogu u razvoju deteta. Ono unapređuje zdravlje, obrazovna postignuća, a dugoročno gledano radnu produktivnost i prosperitet nacije i konkurentnost”, kaže Aleksandra Kalezić Vignjević za “Storyteller”, i dodaje da je osnovni cilj projekta “Zajedno za decu” podizanje svesti javnosti o značaju kvalitetnog predškolskog vaspitanja, posebno za decu iz najosetljivijih grupa, uz promovisanje vrednosti društvene i obrazovne inkluzije i prava deteta.

“Deca najviše uče u prvim godinama života. Učenje u ranom detinjstvu pomaže deci da postanu pozitivne, samopouzdane i sposobne osobe, ono stvara dobru osnovu za dalje učenje i školovanje. Zbog toga je važno da se deca od najranijeg uzrasta uključe u  programe predškolskog vaspitanja i obrazovanja, jer tako uče kako da stvaraju prijateljstva, kako da se igraju i istražuju,  da budu radoznala i probaju nove stvari, kako da razmišljaju i rešavaju problem, kako da dele ideje sa drugima… U ranom uzrastu otvaraju se velike mogućnosti i stvara se temelj za uspešno odrastanje, naročito dece iz najugroženijih grupa”, priča Aleksandra iz Centra za interaktivnu pedagogiju.

Ona ističe da je predškolsko obrazovanje ključno za rani razvoj, a da je posebno korisno za decu iz osetljivih grupa, navodeći da poslednjih nekoliko godina pokrenuto više inicijativa i projekata koji su imali u fokusu podršku ranom razvoju i uključivanje dece u sistem predškolskog vaspitanja.

Projekti su realizovani uz podršku Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, navodi Aleksandra i nabraja neke od njih: “Unаpređivаnje predškolskog vаspitаnjа i obrаzovаnjа u Srbiji IMPRES”, koji je finansiran iz fondova EU, a implementiran uz podršku Ministarstva prosvete, “Vrtići bez granica” realizovan u partnerstvu UNICEF-a, Ministarstva prosvete i CIP – Centra za interaktivnu pedagogiju, dok je projekat “Školice života – zajedno za detinjstvo”, finansiran od strane Fonda Novaka Đokovića, uz podršku Ministarstva prosvete, a “Podrška razvoju i učenju romske dece”, od strane Fondacije za otvoreno društvo, London i Fondacija za otvoreno društvo, Srbija.

Spisak programa i projekata koji prepoznaju važnost i značaj ulaganja u rani razvoj se nastavlja, a projekat “Zajedno za decu” uključio je i redakciju “Storyteller-a”.

U narednom periodu pisaćemo više na ovu temu s posebnim osvrtom na važnost prevencije vršnjačkog nasilja, između ostalog i zbog toga što  prema podacima koje je nedavno objavio UNICEF Srbija, “broj dece sa problemima u ponašanju koja su mlađa od 14 godina i krivično neodgovorna povećan je za čak 61% za dve godine, međutim, sistemska podrška maloletnicima izostaje”.

I za kraj, ovaj tekst završićemo jednim citatom dobitnika Nobelove nagrade za ekonomiju (2000g.) Džejmsa Heckmena koji kaže: “Ne možemo odlagati ulaganje u decu dok ne postanu odrasli, niti možemo čekati da pođu u školu – tada će verovatno biti prekasno za intervenciju.”

About the author

Marija Belić Bibin

Marija Belić Bibin

Dugogodišnji novinar (radio, televizija, novinska agencija), konsultant i trener na temu komunikacija i PR, freelance blogger i pisac. Njeno više od dve decenije dugo profesionalno iskustva varira od medijske produkcije, PR savetnika u Vladi i nevladinim organizacijama do pisanja romana i predavanja o kreativnoj i nenasilnoj komunikaciji. Marija je izvršna direktorka u "DOR Centru za kreativnu edukaciju i umetnost" u Novom Sadu (Srbija), gde vodi inovativna predavanja o nenasilju, prevenciji sukoba i komunikaciji. Njeno pisanje romana i pesama nagrađeno je 2016. godine, a takođe piše i o društvenim / političkim pitanjima za online medije. Marija je majka troje dece, večni optimista, ljubitelj muzike i knjiga.

Add Comment

Click here to post a comment

Komentár

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

Reklama

Informacije o COVID-19 u opštini Bački Petrovac

koronavirus

E-KNIHA ZADARMO!

PODKAST

PARTNERI

Newsletter Storyteller





Instagram