Društvo REFLEKTOR

Kada šeširi postanu umetnost, a modni dodaci vanvremenski

NF HATS JE MALI BREND ŠEŠIRA KOJI U NOVOM SADU POSTOJI VEĆ NEKOLIKO DECENIJA. VLASNICA BRENDA NATAŠA FILIPOVIĆ SMATRA DA JE ZA DUGO TRAJANJE NA TRŽIŠTU “NEOPHODNO PRILAGOĐAVANJE MODERNOM DOBU”. 

U omanjoj radionici, sedeći pored mašine za šivenje, okružena drvenim kalupima i materijalima različitih boja, Nataša Filipović na papiru skicira ideju za šešir koji će biti deo njene nove kolekcije. Inspirisana je osamdesetim godinama. U to vreme, kaže, nije bila posebno oduševljena štrasom koji je bio obavezan ukras na gotovo svakom komadu odeće. Sa vremenom se i ukusi menjaju, pa danas, ipak, na modele koje dizajnira ponekad doda neki kristal ili ukrasne perle.

🎧 Poslušajte REFLEKTOR, Storytellerov podkast, u kojem svake druge srede govorimo o preduzetništvu i dobrim poslovnim idejama na lokalu. 👇

Za dizajniranje i izradu šešira Nataša se opredelila još u mladosti i tom zanimanju ostala verna sve do danas, punih trideset godina. Spajajući umetnički rad i zanat napravila je posao koji opstaje i u vremenu kada se šeširi ne nose tako često, a pojedini zanati izumiru. Trajati dugo u poslu koji voliš moguće je samo uz prilagođavanje svim promenama koje vreme nosi, kaže Nataša. 

“Svi koji radimo tako dugo i koji smo opstali, uspeli smo samo zato što smo se transformisali. Da smo ostali da radimo na stari način, mi ne bismo postojali. Nije nam lako da se ubacimo u digitalno doba, ali prosto moramo” – priča Nataša Filipović. 

Nataša Filipović: Šeširi su modni detalj koji ističe stil i posebnost

Kada je počela da izučava zanat i da izrađuje prve dizajnerske ideje odlučila se za nešto drugačije od klasičnih šešira koji su svima najpoznatiji. Počela je da šije tzv. closhe, šešire koji su mnogo mekši od klasičnih i praktičniji za nošenje u svakoj prilici. Tih devetdesetih godina među prvima je započela izradu ove vrste šešira i tu novinu tržište je vrlo brzo prihvatilo. 

“To je model koji je prilično dubok, poklapa glavu i pokriva uši, pa greje zimi. Ima mali obod i vrlo je šarmantan model koji ne privlači veliku pažnju” – objašnjava Nataša. 

Jedno vreme njeni šeširi prodavani su u tada poznatim robnim kućama. Bilo je, kaže, lakše doći do kupaca. Danas se treba izboriti sa mnogo većom konkurencijom, posebno onom nelojalnom, a tu su i ostale preuzetničke muke, pa i izmenjeni modni trendovi. Mada šeširi odavno nisu obavezan deo svakodnevnog oblačenja, još ima onih koji rado glavu ukrase ovim modnim dodatkom. Uglavnom su to žene, iako u ponudi ima i nekoliko modela muških kapa, ali oni u prodavnicu najčešće ulaze samo kao pratnja. 

Za promociju i prodaju Nataša redovno koristi i društvene mreže i tako se za njen mali brend daleko čuje. 

“Kupuju žene koje žele da budu originalne, malo drugačije i žele da se izdvoje. Volim kada mi dođu, donesu moj model od pre trideset godina i kažu da ga i danas nose. Trudim se da uvek nešto inoviram, ali i da imam modele koje sa ponosom ponavljam” – kaže ova modistkinja za naš portal.

Lepota posla je i u osmehu koji se ljudima pojavi na licu kada stave šešir na glavu

Svi koji se bave izradom šešira, obično prave i druga ukrase za glavu. Tako je i Nataša počela da dizajnira fascinatore, upečatljive male šešire koji se nose u svečanijim prilikama. 

“Svi znaju, kada se pomene Kejt Midlton za te njene šeširiće i ukrase. Zastupljeni su u Engleskoj, ali i Australiji, zbog konjičkih trka, pa i u Španiji. Ali vole i naše žene takve detalje, uglavnom za venčanja” – dodaje Nataša. 

Kako se posao razvijao, tako su dolazile ideje i za nove proizvode, pa je Nataša svoj brend obogatila i cvetovima od tekstila različitih dimenzija, a onda i odećom jednostavnog kroja. Ideja joj je, kaže, bila da na takvoj odeći ukrasni detalji koje izrađuje dođu do izražaja. 

“Detalji su glavni, odeća ih samo prati. Odeća koju radim je dosta jednostavna i onda ista haljina, u zavisnosti od detalja, može da bude i dnevna i večernja” – ističe Nataša, koja razvijanje malog brenda opisuje kao teško, ali lepo. 

Fascinatori – ukrasi za glavu koji se najčešće nose u svečanim prilikama

Ideja uvek ima i stvaranje proizvoda je najlepši deo posla, ali ostale obaveze koje podrazumeva preduzetništvo nisu baš tako zanimljive i kreativne. Ipak, birala bi opet isti posao, jer ima privilegiju da gleda osmehe žena kada stave šešir na glavu. 

“Svima koji dođu i stave šešir ili drugi detalj, odmah se na licu pojavi veliki osmeh, tako da imamo lep posao” – deli Nataša svoje iskustvo. 

Natašino iskustvo pokazuje da se od umetničkog rada i zanata može razviti poslovna ideja koja ima budućnost. Šeširi nisu modni dodatak koji svakodnevno nosi veliki broj ljudi, mnogi zanati gube u borbi sa masovnom proizvodnjom, ali uz kreativnost i prilagođavanje modernom dobu, svaki proizvod nađe svoje kupce. Ono što male brendove izdvaja u moru istih i možda jeftinijh proizvoda je različitost. To je ono što će uvek da se traži, pa Nataša veruje da će za zanate i male brendove uvek biti mesta na tržištu. 

“Naš posao nas tera da rastemo, da razmišljamo, budemo kreativni i koristimo mozak. Verujem da će uvek biti ljudi koji će ceniti ručni rad i koji vole da vide da je neko uložio sebe i svoje vreme. Radimo za ljude koji žele da budu drugačiji i kako svet bude napredovao, ovakve stvari će imati svoje mesto” – zaključuje Nataša Filipović.

O autorovi/ke & O autoru/ki

Brankica Matić

Banjalučanka iz Novog Sada. Planirala da se bavim nečim drugim, ali me novinarstvo pronašlo. Uporni optimista. Volim da pišem i "ispravljam krive Drine".

Pridaj komentár & Dodaj komentar

Kliknite ovde da ostavite komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.