Želju da novosadsku gužvu zamene mirom varošice Marina i Petar Carević su ostvarili pre nekoliko godina kada su se nastanili u Vrdniku. Odluka nije bila teška, jer su se uselili u porodičnu kuću, a nisu brinuli ni zbog posla, jer su ga poneli sa sobom.
Marina i Petar su vlasnici “Modlice”, male firme u kojoj, uz pomoć 3d štampača, nastaju modle za testa i kolače. Preduzetništvu su se okrenuli, jer, kažu, poslovi kojima su se do tada bavili nisu bili dovoljno inovativni, a ni dovoljno zajednički. Tražili su nešto što će moći da rade u porodičnoj atmosferi. U to doba 3d štampa je u Srbiji bila još nova tehnologija čije je vreme tek dolazilo.
🎧 Poslušajte REFLEKTOR, Storytellerov podkast, u kojem svake druge srede govorimo o preduzetništvu i dobrim poslovnim idejama na lokalu. 👇
“Hteli smo da se okrenemo jedno drugom i zajedničkom stvaralaštvu. Ja sam imao crtačke veštine i jednom sam nešto čuo za 3d štampu, pogledao sam, došao kući i rekao Marini “pa, ja znam da pokrenem tu mašinu” – priča Petar Carević, koji je po zanimanju dizajner enterijera i nameštaja, pa mu je celodnevno crtanje prvih modela za modle bio lakši deo posla. O kodovima i pripremi za štampu trebalo je još učiti.
Počeli su sa jednim štampačem. Testiranje proizvoda trajalo je pola godine. Bilo je mnogo detalja o kojima je trebalo voditi računa, jer se u mnogim kuhinjama modle često koriste, posebno za pripremanje kolača. Profesionalcima su, naravno,potrebne izdržljive i kvalitetne modle.
“Testirali smo debljinu materijala, kako se on ponaša, da li se razlikuju materijali različitih boja i proizvođača, kakva im je krtost” – objašnjava Petar.

Od svih materijala koji mogu da se koriste za 3d štampu odlučili su se za polilaktid (PLA). To je ekološka plastika koja se dobija iz poljoprivrednih proizvoda, najčešće kukuruza ili šećerne repe, pa je potpuno bezbedna za upotrebu. Već sa prvim modelima odlučili su se za internet prodaju, pa pokretanje internet prodavnice izdvajaju kao jedan od težih zadataka na početku poslovanja.
“Trebalo je vremena da sajt popunimo ponudom. Kada smo počinjali bilo je mnogo teže nego sada. Moj deo posla je bio vezan za papire, finansije, a u tome nisam imala mnogo iskustva, pa mi je sve bilo stresno, stalno sam proveravala da li je sve kako treba – kaže Marina Carević.
Za devet godina poslovanja u svoju internet prodavnici postavili su oko 1200 različitih modela modlica. Mnoge su nastale po željama kupaca, a njihove ideje Petar je onda verno crtao, pa se zahvaljujući Modlici kolači mogu praviti u oblku crtanih junaka, detalja iz prirode i brojnih motiva koji su vezani za različite događaje i proslave.
“Mi smo sada ušli u štos, imamo veliku bazu, sada vrlo retko ima potrebe da nešto novo crtamo, u odnosu na pre, gde sam po celi dan crtao” – govori Petar za Storyteller.
Veća konkurencija znači i kopiranje ideja
Modlica je jedna od prvih firmi u regionu koja je pokrenula 3d štampu modli za kolače i testa. Porudžbine su krenule već prvog dana rada internet prodavnice i od tada, kaže Petar, telefon ne prestaje da zvoni. Kupuju svi, i oni koji kolače i medenjake tek ponekad mese u svojoj kuhinji, ali i oni kojima je pravljenje slatkiša svakodnevni posao. Modle su pogodne za oblikovanje i drugih materijala, poput gline i plastelina, pa ih kupuju i roditelji deci za igru ili kreativci koji prave nakit.
“Edukacija tržišta je bila zahtevna. Ljudi su nas zvali i pitali od čega pravimo, da li u tome može da se peče. U jednom periodu smo držali i mnogo dečjih radionica, pa smo naše modle testirali na sve moguće načine” – kaže Marina.
3d štampa više nije nikakva novina, pa je sada na tržištu i mnogo veća konkurencija. Kada je zdrava, kaže Petar, to je motiv da se napreduje i osmišljavaju nove ponude, ali kao veliki problem u poslu kojim se bave izdvaja kopiranje modela i ideja. Ipak, kvalitet i dalje ostaje ono što pravi razliku.
“Kada ih neko uzima da bi samo jednom nešto napravio, njima kvalitet nije mnogo bitan, ali ljudi koji ih češće koriste, oni primete razliku i jako im je bitno da li testo zapada, kakve ivice ostaju kada se testo iseče i mnogo drugih detalja. Ljudima koji imaju pekaru ili ženama koje prave medenjake, pa imaju narudžbine po hiljadu komada, jako je bitna funkcionalnost svakog modela” – govori Marina Carević.

U preduzetništvu im je najlepše to što mogu da rade zajedno i da vreme sami organizuju. Tokom praznika posla ima mnogo više, ali pošto je najveći deo rada automatizovan, uspevaju da sami završe sve porudžbine. Selidba u manje mesto uticala je, kažu, na tempo života i rada, a kako je radionica u kući, štampači bez problema mogu da rade i tokom noći.
“Lepo je raditi zajedno” – kaže Petar.
“Uvek imamo osećaj nekog oslonca” – dodaje Marina, “dobro se nadopunjujemo u kreativnim stvarima. Kada se pitamo “šta ćemo sad”, uvek lako smislimo. To ne doživljavamo kao posao, već kao nešto što je deo zajedničkog vremena.”
Zajedno su osmislili i novu reč – modličarenje. Tako su nazvali svoju FB grupu koja okuplja sada već više hiljada ljubitelja kuvanja i različitih slatkiša. Nesebično dele recepte i kulinarska iskustva. Marina i Petar imaju i novih ideja, sada su posvećeni uspostavljanju saradnje sa različitim firmama, pa po želji prave modle sa logom i nazivom firme.
“Šta dalje? Neka bude isto ovako” – govori Petar dok u potkrovlju kuće pokazuje malu radionicu u kojoj deset 3d štampača gotovo bešumno stvara modlice. Stiže vreme slava i drugih praznika, pa će u narednom periodu biti najtraženije modlice u obliku prepoznatljivih zimskih motiva.
Pridaj komentár & Dodaj komentar