Društvo

Kako su realizovane javne nabavke u Bačkom Petrovcu u 2022. godini

javne nabavke

Više od polovine javnih nabavki koje je sprovela Opštinska uprava Bački Petrovac protekle godine imala je samo jednog ponuđača. Razlog ovome može biti diskriminišući uslovi konkursa, ali i nestabilne cene na tržištu. Skupština se po ovom pitanju nije izjašnjavala.

Zadatak skupštine opštine u priči o javnim nabavkama je da izglasa budžet, jer na ovaj način oni podržavaju odluku o tome šta će se raditi u predstojećoj godini. Ukoliko primete nepravilnost u sprovođenju javne nabavke, njihov zadatak je da o tome skrenu pažnju na sednici, ali ne i obaveza, objašnjava finansijski forenzičar  Miloš Katić .

„Oni zato i sede tamo jer oni jesu glas građana. Njihova obaveza i jeste ukoliko uviđaju neke anomalije, da o tome progovore u skupštini. Ne treba zaboraviti da oni uvek imaju mogućnost odborničkog pitanja na koje je skupština dužna da im odgovori. Mogu da rade tu vrstu monitoringa ako žele,“ objašnjava naš sagovornik.

Odbornici, na primer, imaju mogućnost da provere zašto je na nekom konkursu samo jedan ponuđač, i ukoliko postoji sumnja da nešto nije bilo u skladu sa zakonom, njihova mogućnost je da reaguju. Da li će iskoristii tu mogućnost zavisi od odborničke grupe ili pojedinca, ali i građani imaju mogućnost da na sledećim izborima biraju da li će da podrže takve odbornike, podseća Katić.

U godini koja je za nama priliku da koristi mogućnost odborničkog pitanja koristilo je malo poslanika, i poslednja tačka dnevnog reda – „Odbornička pitanja“, u najvećem broju slučajeva ostala je neiskorišćena. Štaviše, od osam zasedanja skupštine opštine u prethodnoj godini, samo na jednom su dva poslanika koristila priliku da ukažu na probleme i postave pitanja. No fokus ni u ovom slučaju nije bio na javnim nabavkama.

Kako su izgledale nabavke?

U prethodnoj godina Opština Bački Petrovac je otvorila postupak za 21 javnu nabavku. Ukupna vrednost svih nabavki bila je nešto više od 120 milliona dinara. Na 12 konkursa prijavljen je samo jedan ponuđač, na dva konkusa bilo je po dva kandidata, a samo na jednom je konkurisalo tri ponuđača. Za dva konkursa nije dostavljena ni jedna ponuda, a dve javne nabavke još uvek nisu završene.

Javne nabavke u Bačkom Petrovcu 2022. godine by Sanja Đorđević

Najvrednija nabavka odnosila se sanacije postrojenja za dezinfekciju pijaće vode i stajala je nešto više od 49,4 miliona dinara bez PDV-a. Jedini ponuđač bila je kompanija „Sigma doo“ iz Crvenke sa dva ogranka u Kuli. Njihova delatnost i jeste skupljanje, prečišćavanje i distribucija vode.

Za radove na unapređenju sistema javne rasvete na teritoriji opštine u vrednsoti od 21 milion dinara, takođe je bio zainteresovan samo jedan ponuđač. To je bio „Elektro energy“ iz Zemuna, koji je svojom ponudom uštedeo budžet građana Bačkog Petrovca za 16.100 dinara.

„Bob doo“ iz Novog Sada protekle godine dobio je posao dve javne nabavke koje je raspisala Opština. Na obe je bilo više od jednog ponuđača. Na konkurs za adaptaciju objekta opštinske uprave u Bačkom Petrovcu i rekonstrukciju termičke izolacije i mašinske instalacije, u vrednosti od 17 miliona dinara, konkurisalo je rekordnih tri ponuđača. Jedan ponuđač je odbijen usled nepotpune tehničke dokumentacije, a drugi je jednostavno ponudio veću cenu od „Bob doo“, koji je procenio svoje usluge za 525 hiljada dinara manje od procenjene vrednosti. Druga javna nabavka u vrednosti od 3,9 miliona dinara podrazumevala je adaptaciju i ivnesticiono održavanje dela kulturnog centra. Tu je bilo dva ponuđača, a drugi je ponudio veću cenu od ove kompanije.

Za nabavke kao što je nabavka električne energije za opštinsku upravu Bačkog Petrovca, na neki način je potpuno opravdano da postoji samo jedan dobavljač – Elektroprivreda Srbije koja drži svojevrstan monopol na tržištu električne energije. S druge strane, i nabavka goriva za automobile opštine u vrednosti od milion ipo dinara imala je samo jednog ponuđača, koji je odbijen zbog nepotpune dokumentacije, pa je nakon ponovljenog procesa posao dobila kompanija „Lukoil Srbija doo“.

Čini se da niko nije obavešten ili niko ne želi da obavi adaptaciju sanitarnog čvora jaslene grupe predškolske ustanove „Včielka“ u Gložanu. Procenjena vrednost radova u prvom krugu bila je 1,6 miliona dinara, a nakon što se niko nije javio na konkurs, sproveden je drugi krug u kojem su se troškovi povećali na dva miliona, za koje takođe niko nije bio zainteresovan.

Slično je tekao proces pronalaženja kompanije koja bi održavala javnu rasvetu, električne instalacije, orezivala drveće i skidala sneg sa krovova, za 4,2 miliona dinara. U prvom krugu se nije javio niko, dok je u drugom jedini ponuđač bio „Doo Speed Trade“, koji je posao i dobio za istu cenu. Ova kompanija u svom sastavu ima tehnički pregled, auto školu i prodavnicu automobila u Bačkoj Palanci i auto servis u Bačkom Petrovcu.

Za nabavku kućica za manifestacije u vrednosti od 2,3 miliona dinara takođe prvi put nije bilo zainteresovanaih, nakon čega su se u drugom krugu javila dva ponuđača. Kompanija koja je ponudila da kućice napravi za dva miliona nije podnela sve neophodne papire, pa je posao pripao kompaniji „DES Sunce 021“ iz Novog Sada koji su ponudili cenu u visini procenjene vrednosti. Osnovna delatnost ovog preduzeća je zapošljavanje osoba sa invaliditetom.

Šta je problem?

Finansijski forenzičar Miloš Katić objašnjava da jedan od razloga male zainteresovanosti kompanija za javne nabavke ove opštine mogu biti uslovi koji se traže u konkursnoj dokumentaciji, koji mogu biti diskriminišući prema ostalim preduzećima.

Miloš Katić: “U zakonu je tačno definisano kada postoji mogućnost direktnog pregovaranja sa ponuđačima.” / Foto: iz privatne arhive M.K.

„Onog momenta kada imamo samo jednu ponudu u nabavkama, uvek se gleda konkursna dokumentacija, koji su to uslovi bili. I to jeste neka vrsta crvene zastavice jer uvek postoji sumnja da je uskraćena konkurencija. Ako gledamo tržište – zašto se ne bi javili na neki tender ako već posluju u nekoj oblasti za koju je raspisana nabavka,“ navodi naš sagovornik.

Kompanije raspisane nabavke mogu naći na portalu javnih nabavi, na sajtu opštinske uprave, a u zavisnosti od veličine javne nabavke, konkurs može biti objavljen i u određenim dnevnim listovima, portalima i slično, objašnjava Katić. Dodaje i to da direktno kontaktiranje ponuđača ne bi bilo u skladu sam duhom javnih nabavki ali i zakonom.

„Osim u izuzetnim okolnostima kada postoji određena hitnost i kada su u pitanju pregovarački postupci. U zakonu je tačno definisano kada postoji mogućnost direktnog pregovaranja sa ponuđačima,“ objašnjava ovaj stručnjak.

Prazno prijemno sanduče opštine može se još objasniti i uslovima u konkursnoj dokumentaciji koji mogu da budu specifični, tako da ne postoji domaća firma koja može obezbediti određenu robu ili uslugu.

„Postavlja se pitanje šta su ti zahtevi koji su oni naveli u konkursnoj dokumentaciji i da li neko može da ispostavi takvu uslugu za procenjenu vrednost nabavke. Moguće je da opština uopšte nije dobro procenila vrednost,“ objašnjava Katić.

On dodaje da svaka opštinska uprava ima odeljenje za javne nabavke i načelnik opštinske uprave formira komisiju za javnu nabavku, a i svaka institucija koja se koristi budžetom građana dužna je da na početku godine zajedno sa budžetom ima i plan javnih nabavki za narednu godinu.

„Uglavnom odeljenje za finasije i odeljenje za javne nabavke komuniciraju kako bi isplanirale budžet. Ukoliko su neki specifični radovi, opština u okviru svojih zaposlenih ima različitu strukturu ljudi koji daju ulazne informacija kako bi procenili vrednost javnih nabavki. Svakoj javnoj nabavci prethodi neka vrsta istraživanje tržišta i planiranje,“ navodi Katić i dodaje da je period za nama doneo i veliku varijaciju u cenama, što je opštini otežalo da odredi vrednost radova na odgovarajući način.

Ovaj tekst izrađen je u okviru projekta: Vratimo se na početak – Parlament kao osnova vladavine prava koji je finansiran od Evropske unije. Za njegovu sadržinu isključivo je odgovoran portal Storyteller i novinarka Sanja Đorđević i ta sadržina nipošto ne izražava zvanične stavove Evropske unije. 

This article is produced within the project Back to Basics – Parliament as a Backbone for the Rule of Law that is financially supported by the European Union. The contents of this publication are the sole responsibility of portal Storyteller and journalist Sanja Đorđević and may in no way be taken to reflect the views of the European Union“.

O autorovi/ke & O autoru/ki

Sanja Đorđević

Neskromno mogu reći da mi je specijalnost - slušanje. Krasim se titulom diplomiranog novinara, iako je ovaj poziv mnogo više od profesije, to je sklop ličnosti, odnosno manija. Volim debatu, grubu muziku i štrudle s makom.

Pridaj komentár & Dodaj komentar

Kliknite ovde da ostavite komentar

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.