Evropska konferencija posvećena manjinskim i lokalnim medijima okupila je ove godine medijske radnike i novinare, ali i stručnjake iz oblasti turizma, privrede i zaštite životne sredine. Uz mnogobrojne zainteresovane posetioce, kako iz medijske industrije, turističkih organizacija i privrede, tako i učenike Srednje elektrotehničke škole iz Novog Sada, panelisti i organizatori su se usaglasili da manjinski i lokalni mediji u mnogim slučajevima jesu resursi razvoja turizma.
Na Trećoj evropskoj konferenciji posvećenoj manjinskim i lokalnim medijima obratio se i član Gradskog veća zadužen za kulturu Dalibor Rožić, koji je izrazio svoje zadovoljstvo što Evropska konferencija posvećena manjinskim i lokalnim medijima istrajava i što je program svake godine ozbiljniji i sveobuhvatniji.
„Dobro je što je ovoga puta centralna tema turizam i uloga manjinskih medija u njegovom razvoju, jer se turizam sve više oslanja na kulturu, i sve su razgranatije veze između te dve oblasti,“ rekao je Rožić, podsećajući da je konferencija sastavni deo platforme „Druga Evropa“ projekta „Novi Sad 2021 – EPK“. „Gradska uprava za kulturu nastaviće da podržava ovu manifestaciju jer je ona potpuno u skladu sa koncepcijom multikulturalizma i decentralizacije, ali i zato jer organizatori svaki put prevaziđu domete prethodne konferencije“, naglasio je Rožić.
U fokusu programa su bila četiri panela, kojim je prethodilo uvodno predavanje Doc dr. Igora Stamenkovića sa Departmana za geografiju, turizam i hotelijerstvo Prirodo-matematičkog fakulteta iz Novog Sada na temu multikulturnih regija i njihovog razvoja, podsećajući na to da do razvoja može doći samo ukoliko sve zainteresovane strane – od stejkholdera, privatnog sektora do medija – rade zajedno.
O Vojvodini kao turističkoj regiji su diskutovali Predrag Mandić iz Srpskih nedeljnih novina iz Mađarske, Prof. dr. Lazar Lazić sa Departmana za geografiju, turizam i hotelijerstvo iz Novog Sada, Nataša Pavlović, direktorka Turističke organizacije Vojvodine, Marta Varju, glavna urednica Magyar Szo-a i Rade Delibašić iz Fondacije Novi Sad EPK 2021.
Učesnici panela koji je moderirala Dragica Samardžić, viši savetnik za turizam Privredne komore Vojvodine usaglasili su se da Vojvodina jeste turistička regija koja se iz godine u godinu razvija ubrzanim tempom i beleži porast broja turista (u 2018. godini čak za rekordnih 14%). Tokom panela, koji je naglasio i potrebu za modernijom organizacijom i menadžmentom, kao i marketingom u oblasti turizma i turstičkih organizacija, konstatovano je da u kontekstu ove oblasti treba govoriti i o negativnim pojavama, kao što je, na primer, stranačko postavljanje osoba na rukovodeća mesta i niske plate tursitičkih radnika.
Tokom drugog panela pod nazivom „Evropski manjinski i većinski mediji kao resurs razvoja turizma“ učesnici – urednici manjinskih i većinskih medija Gwyn Nissen iz Danske, Frank Jung iz Nemačke, András Chirimiciu iz Rumunije i Rajmund Klonowski iz Litvanije, uz video uključenje Martine Kreuzer iz Italije, doneo je sliku uloge medija u drugim evropskim državama.
Glavna poruka panela koji je moderirala Nataša Heror, direktorka Heror Media Pont-a, jeste da svaki medij treba da neguju svoj specifični pristup temama iz oblasti turizma bez obzira na to da li zajedno sa drugim subjektima radi na promociji turističkih destinacija, ili se kroz analitičko novinarstvo bavi temama koje proizilaze iz ove oblasti.
Upravo zato što u nekim slučajevima turizam i njegov razvoj negativno utiču na životnu sredinu, jedan od panela –„Mediji i ekologija“ – čija moderatorka je bila Vladimira Dorčova Valtnerova, odgovorna urednica portala „Storyteller“, bio je posvećen „ekološkom“ novinarstvu, odnosno zaštiti životne sredine.
Učesnici – Izabela Branković, izvršna direktorka Asocijacije medija Srbije, Velimir Cvejanov, urednik portala www.reciklaza.biz, Dragan Gmizić, novinar, Zoran Trpovski, sekretar Udruženja industrija u Privrednoj komori Vojvodine i Marko Tucakov, dopisnik Hrvatske riječi – konstatovali su da zapravo nema novijih podataka i istraživanja koja bi ukazala na to u kolikoj meri mediji izveštavaju o zaštiti životne sredine, sa subjektivnom ocenom da ta mera ipak nije dovoljna. Ujedno su se usaglasili da je izveštavanje o ovim temama često senzacionalitičko i kratkog daha, i upravo zbog toga treba pronaći načine i možda nove novinarske pristupe i narative u izveštavanju o ekološkim temama.
Ovogodišnja konferencija je naglasila da pored očuvanja kulturne baštine treba da očuvamo i prirodno nasleđe, kao i to da ekonomski progres se ne može odvojiti od kulturnog progresa. U tom kontekstu se odvijao i panel „Rusinska kultura i turizam“ koji je imao za cilj da predstavi turističke potencijale, ali i proizvode zajednice Rusina, pre svega iz Ruskog Krstura.
Učesnici panela – Ljubica Njaradi, predsednica Turističkog udruženja Ruski Krstur, Jakim Vinai, novinar Q media iz Kule i Blažena Homa Cvetković ispred NIU „Ruske slovo“ – predstavili su kulturno-gastronomski i verski turizam koji se tokom poslednjih godina razvija pre svega u Ruskom Krsturu. Oni su kao primer dobre prakse izdvojili kulturno-gastronomsko-zabavnu manifestaciju „Dani krsturske paprike“ i ujedno podsetili na odličan muzički festival Vodova Fest koji se nekoliko godina uspešno organizovao u ovom selu. Panel je moderirala Jasna Kovač iz NIU „Ruske slovo“
Asocijacija medija je prvog dana konferencije predstavila projekat “Inovacije u medijima” koji je počeo sredinom ove godine. “Cilj projekta je da pomognemo medijima da prođu kompletnu transformaciju koja će doprineti formiranju biznis modela koji će biti održiv”, rekla je Izabela Branković, izvršna direktorka ove organizacije, podsećajući da je prvi okrugli sto održan pre dve nedelje u Nišu.
Učesnici okruglog stola “Inovacije u medijima” koji je deo projekta Asocijacije medija Srbije, Gwyn Nissen (Danska), Frank Jung (Nemačka) i Szilvia Wolberger (Mađarska) su dali veliki doprinos u promišljanju na koji način mogu i ovdašnji mediji uvesti inovacije u svoje novinarske, medijske, pa čak i poslovne pristupe i prakse. Publika je bila motivisana za diskusiju, podstaknuta primerima dobre prakse iz dva medija – nemačkog manjinskog Der Nordschleswiger iz Danske i sh:z Schleswig-Holsteinischer Zeitungsverlag GmbH & Co KG iz Nemačke, koji sa još dva medija već nekoliko godina imaju formalno uspostavljenu saradnju kroz koju razmenjuju sadržaje, ali u nekim slučajevimo zajedno rade na nekim novinarskim pričama.
“To ne znači da tokom saradnje ovi mediji pišu na isti način. Naprotiv, svi zadržavaju svoj novinarski DNK i mogućnost da izveštavaju iz svog ugla posmatranja”, rekla je Szilvia Wolberger, koja je bila fasilitatorka ovog okruglog stola.
Posebno treba istaći i panel iznenađenja na kojem je moderator Branislav Mamić ugostio Milana Mumina, frontmena benda “Love hunters” i dobitnika Oktobarske nagrade grada Novog Sada 2019. godine i Slavka Matića, frontmena benda “Zbogom Brus Li”. Obojica panelista su se usaglasili da upravo umetnici jesu pravi ambasadori Novog Sada, na šta treba češće podsećati i stoga i više podržati umetničku scenu ovog grada, diskutujući o ovogodišnjoj Oktobarskoj nagradi Grada Novog Sada i Novom Sadu kao Evropskoj prestonici kulture 2021. godine. Ova sesija svakako predstavlja inovativni pristup konferencijskoj organizaciji, koja je na neki način i medijima poručila da budu hrabriji i da se ne plaše eksperimentisanja.
Izvor: Heror Media Pont
Fotografije: Csilla Dávid i Branko Vujkov
Storyteller
Storyteller je online platforma koja promoviše digitalni transmedijalni storytelling u novinarstvu. Upotrebljavajući nekoliko medijskih formata – od klasičnih pisanih reči, fotografija, infografike, kratkih audio i video zapisa i ostalih online alatki – Storyteller donosi reportaže koje predstavljaju ljude i događaje u autentičnom okruženju pokazujući život iz pravog ugla u pravom svetlu. Storyteller je upisom u Registar medija pod registarskim brojem IN000698 postao i zvanični onlajn medij koji svoje medijske usluge pruža dvojjezički: slovački i srpski.
Pridaj komentár & Dodaj komentar