Posle najnovije informacije da je jedan od organizatora (Opština Bački Petrovac) Slovačkih narodnih svečanosti 2022. godine za ovu veliku, ako ne i najveću kulturnu priredbu Slovaka u Srbiji planirao i celovečernji nastup Nede Ukraden, postavlja se pitanje da li postoji ikakva kulturna politika slovačke manjnine i ko је vodi? Da li neke od ustanova Slovaka u Srbiji, poput Slovačkog nacionalnog saveta, ili Matice slovačke u Srbiji, kao udruženja građana, samostalno donose odluke i kreiraju kulturnu politiku ili neko drugi, npr. vladajuća stranka, odnosno republička i pokrajinska vlast vuku konce kulturne politike za slovačku nacionalnu manjinu? Ili je možda kulturna politika za Slovake u rukama opštinskih većnika i referenata za kulturu, društvene delatnosti, omladinu, sport itd. u lokalnim samoupravama gde Slovaci žive?
Onda se lako može dogoditi da npr. većnik i činovništvo u Bačkom Petrovcu, uz sufliranje predsednika Opštine, dodeli izvesnu svotu iz opštinske kase za koncert estradne zvezde Nede Ukraden.
Svakodnevno slušamo žalopojke da nema dovoljno novca za kulturu, da su umetnici, ustanove i KUD-ovi prepušteni sami sebi i prinuđeni da se bave poslovima izvan kulture, a Opština Bački Petrovac galantno isplaćuje pevačicu komercijalne muzike za večernju zabavu publike. U opštinskoj dokumentaciji, u rubrici namena budžetskih sredstava za 2022. godinu verovatno piše: Kultura; podsticajna sredstva za negovanje kulture nacionalnih manjina – za Slovačke narodne svečanosti. Ostaje nejasno na koji način šou biznis i lake note unapređuju razvoj jedne kulture? I kako to pevanje na dominatnom jeziku većine u vidu celovečernjeg koncerta doprinosi negovanju jezika jedne nacionalne manjine?
Iz diskusije na poslednjem zasedanju Upravnog odbora Matice slovačke u Srbiji 25. juna se moglo videti da se pojedini članovi odbora ne razumeju u kulturnu politiku a da neki drugi kriju pravi razlog dovođenja na svečanosti poznate pevačice. Argumenti jednih i drugih u korist nastupa Nede Ukraden u Bačkom Petrovcu su neubedljivi i predstavljaju jevtin populizam. Pošto se, po njima, Slovačke narodne svečanosti održavaju u državi Srbiji logično je da Slovaci treba da čuju i srpsku pevačicu. Osim toga, Slovaci vole da slušaju srpsku muziku i zašto im je ne priuštiti. Šta to znači: da ostalih 364 dana u godini ne mogu da je čuju i ne smeju da odu na koncerte estradnih zvezda? Priupitao bih ove „pokroviteljeˮ srpske estrade da li bi, recimo, srpska manjina u Sloveniji ili u Mađarskoj na svoju centralnu kulturnu svečanost pozvala neku slovenačku, odnosno mađarsku zvezdu šou-biznisa ili bi, ipak, bila željna autentične srpske pesme i igre? Da li bi se ovi slovački „ljubiteljiˮ novokomponovane srpske pesme usudili, npr. da konkurišu za podsticajna sredstva Kancelarije za prekogranične Slovake Republike Slovačke projektom u kom bi jedna od mera za očuvanje kulturnog identiteta bilo organizovanje koncerata srpskih hit mejkera?
Niko nema ništa protiv srpske pesme i kulture. Naprotiv; već godinama na Slovačkim narodnim svečanostima gostuju KUD-ovi i umetnici drugih nacionalnih manjina i većinskog srpskog naroda, ali bez honorara. U tom smislu je i Neda Ukraden dobrodošla da se pojavi kao gošća svečanosti, otpeva kvalitetnu pesmu, a ne da pod plaštom pratećih programa Slovačkih svečanosti dobije važno mesto na priredbi. Kako je krenulo, naredne 2023. godine može se desiti da specijalna gošća Slovačkih narodnih svečanosti bude npr. Jelena Karleuša ili neka rialiti zvezda: zadrugarka, veliki brat ili sestra. A zašto ne i neka atraktivna grupa izvođača sa pravim srpskim imenom: Lexington band ili Mega mix band? Da pokažu Slovacima u Srbiji i iz okolnih zemalja kako se razvija narodni melos i neguje maternji jezik.
Pridaj komentár & Dodaj komentar