Search and Hit Enter

Snežana Marković, diplomirani ekonomista slučajno, sajber kreativac namerno

U online preduzetništvu poznata kao holistička preduzetnica, osnivačica kreativne agencije ŽMK i kopirajterka, Snežana Marković je svakako mnogo više od toga. Ona je žena, majka, prijateljica, autorka nekoliko online kurseva, autorka e-publikacije. Ono što svakako spaja sve njene ljubavi, jesu reči, odnosno pisanje, što potvrđuje i njena e-knjiga pod nazivom „Sama svoj guru“, koju je nedavno izdala.

Na društvenim mrežama inspiriše mnoge, uglavnom žene, da nauče da zavole sebe, jer i sama u jednom trenutku nije gajila preteranu ljubav prema sebi. Onakvoj, kakvoj jeste, bez šminke i glamura, bez specijalnih društvenih „pozi“. I naučila je da bude sama sebi guru, o čemu piše u svojoj elektronskoj knjizi, koja je bila neposredni povod za razgovor sa Snežanom Marković.

Ko je ustvari Snežana Marković?

„Jedan polaznik mog kursa kopirajtinga, ume da kaže: “Sneška, svestrana si kao kompas”. A to ko je Snežana Marković, podložno je promeni u skladu sa svim novim iskustvima i znanjima koje svakodnevno stičem. Ne menja se suština koju čine Snežana kao žena. Majka. Kraljica svog dela univerzuma. Pisac. Osnivač kreativne agencije ŽMK. Kopirajter. Holistička preduzetnica. Diplomirani ekonomista slučajno, sajber kreativac namerno. S nogu me iznova uvek obore ljubaznost i iskren osmeh. Osim reči, za magiju su mi potrebni još samo ljubav, crveni karmin, web i visoke štikle. Srpkinja po tati, Slovakinja po mami, dobila sam empatiju, slobodarski duh i prihvatanje i poštovanje svih različitosti, u amanet, po rođenju.“

Kako ste se našli u preduzetničkim vodama?

„Kao i u većini mojih životnih iskustava, i u preduzetništvu sam se našla potpuno slučajno, pod uslovom da verujete u slučajnosti. Posle dugogodišnje karijere marketing lidera u kompaniji, promenila sam posao, ali pogrešna procena me je dovela do toga da sam posle 6 meseci morala da izaberem otkaz kao jedino zdravo rešenje. Bez ikakve ušteđevine, sa rentom za stan, ratom za kredit i kao singl mama, jedino na šta sam u tom trenutku mogla da računam bio je moj kapital u glavi: znanje. Tako sam u rekordnom vremenskom periodu kreirala Copy radionicu, školu kopirajtinga, koja je porasla u najbolji kurs pisanja za web na našim prostorima.

Ispostavilo se da sam zaista imala sreće: vođena srcem, ja sam stihijski uradila sve ono što je bilo potrebno da jedan preduzetnički poduhvat uspe. Kada me ljudi pitaju kako da znaju koji je momenat najbolji da naprave taj (is)korak, volim da kažem da je najbolje da sebe dovedu dotle da nemaju izbora, osim da uspeju. Poslušate svoje srce, a onda to potkrepite akcijom i činjenicama.“

Snežana Marković: „Kopirajting i pisanje su moje prve ljubavi; pišem od kad znam za sebe i to je moj način izražavanja.“ / Foto: iz arhive S.Ž.

O sebi govorite kao o holipreneur, šta to znači? Kako tačno izgleda vaš preduzetnički život koji živite?

„Holipreneur je kovanica, koja je izazvala salvu smeha mojih prijatelja, kada sam je prvi put izgovorila na glas. I meni je bilo smešno, jer ja stalno smišljam neke reči i koncepte, a tek kasnije se pokaže koliko većina tih ideja ima široko značenje. U prevodu, holistička preduzetnica, jeste osoba koja razume da uspeh nije samo jurnjava za što više prihoda, dostignuća, materijalnih stvari.

Uspeh je ispunjenje na svakodnevnom nivou i zato bi trebalo da obratimo pažnju ne samo na naše akcije koje izvodimo spolja, već i na naše emocije, stanje našeg uma, tela i duha. Ako želimo da od sveta dobijemo najbolje za nas, potrebno je da i mi uložimo najbolje nas. Baš zato je važno da se bavimo sobom na svim nivoima, dok spolja povlačimo akcione poteze koji nas vode ka željenim rezultatima. I to je ono što ja živim od A do Š: sve moje spoljne akcije počivaju na integritetu i iskustvu. Ne jurim sumanuto za rezultatima i ne smatram da cilj opravdava sredstvo, a sve moje poslovne i privatne odluke donosim na osnovu odgovora na jedno prosto pitanje: Kako želim da se osećam? U skladu sa tim, smišljam akcije koje će generisati to osećanje, a samim tim ostvarujem male ciljeve koji me vode do ostvarenja velikih ciljeva. To mi ostavlja prostora da osim što svakodnevno radim, svakodnevno i uživam. A ono što radimo svaki dan, čini naš život.“

Pored radionice za kopirajting, kreirali ste i nekoliko mentorskih/edukativnih programa i kurseva, od ličnog brendinga do Soulbizza. Kako oni izgledaju i kakva je njihova svrha – da konačno radimo ono što volimo, da uđemo u dušu posla, da nađemo ili kreiramo posao koji u dušu volimo i želimo i znamo da radimo? 

„Kopirajting i pisanje su moje prve ljubavi; pišem od kad znam za sebe i to je moj način izražavanja. Međutim, u kontekstu marketinga, ono što me je uvek najviše impresioniralo jesu ljudi, njihova ponašanja, razlozi zašto nešto žele ili ne žele, kupuju ili ne kupuju. Tako sam počela da istražujem psihologiju, NLP, coaching… I sve to sam implementirala u svoju školu kopirajtinga, ali su moji ljudi želeli više od toga. U skladu sa njihovim željama je nastala radionica ličnog brendinga, koja je procesualni trening, koji je postao poznat po tome da ljudi moraju da paze šta tamo požele, je im se to i ostvari.:) Tu su i SoulBiz sesije, online coaching i mentoring program, namenjen ljudima na preduzetničkom putovanju, gde zajednički prolazimo kroz teme kao što su strahovi, blokade, uverenja, vizije, redefinisanje uspeha, ali na način da taj uspeh bude po meri svakog polaznika individualno. Ja ne verujem u jedan način i jedan metod koji radi za sve. Zato volim da kreiram programe koji su prilagodljivi svačijim potrebama i senzibilitetu, individualno. Naravno, tu je i, sada već čuveni, program SoulBiz ciljevi, online radionica, koja je pomerila granice kada je kreiranje ciljeva u pitanju. I svi moji edukativni programi imaju jedan zajednički cilj: da ljudima pomognu da svoje ideje pretvore u profitabilne i održive poslove, dok uživaju u svakodnevnom životu.

Svi moji edukativni programi imaju jedan zajednički cilj: da ljudima pomognu da svoje ideje pretvore u profitabilne i održive poslove, dok uživaju u svakodnevnom životu.

Snežana Marković

Vi ste sama svoj guru. I svaka žena to treba da bude, što poručujete na neki način kroz svoju prvu knjigu, odnosno e-knjigu Sama svoj guru. Kakva je to knjiga i zašto je nastala? 

„“Sama svoj guru” je zapravo moja druga knjiga. Moj prvenac, “Love coach”, ljubavni roman o trilemama, još uvek nisam objavila i očekujem da ću je do oktobra pustiti u svet. “Sama svoj guru” je knjiga koja je takođe nastala slučajno. Sela sam da zapišem svoje misli i da ovekovečim poruke koje su pomogle meni u prilično teškom periodu života. I to nisu poruke kojima nas bombarduju new age učitelji, već pitanja sa kojima se svaka od nas susreće na svakodnevnom nivou. Pitanja integriteta, zdravog razuma, ali i raznih tabua. Onda se misao otela kontroli i priče su počele da se pišu, jedna za drugom. Ispostavilo se da sam kreirala bukvar brige o sebi, ali dalje od očiju moderne popularne i pozitivne psihologije ili nekih radikalnih feminističkih ideja. Nazvala sam to vedrom psihologijom, a zvezda vodilja mi je bila svest o tome da smo mi sve zajedno u ovome i da svaka od nas u svom srcu zna šta je za nju najbolje. Što pre prestanemo da se poredimo jedne sa drugima, da se borimo sa očekivanjima drugih ljudi, što pre uspemo da pomirimo sve naše dualnosti kao žene, što pre dopustimo sebi da budemo ono što zaista jesmo, svaka na svoj način, pre ćemo uspeti da živimo srećnije, rasterećenije i ispunjenije. Zato svako poglavlje knjige prate coaching pitanja, koja čitateljke vode kroz proces i introspekciju. Ono na šta sam posebno ponosna je format, interaktivan i elektronski, a to je prva knjiga tog tipa u Srbiji. Sa preko 400 prodatih primeraka za nepunih sedam dana, mislim da je ova knjiga otvorila vrata e-izdavaštva kod nas, na nekom skroz novom nivou.“

Snežana Marković: „Ispostavilo se da sam kreirala bukvar brige o sebi, ali dalje od očiju moderne popularne i pozitivne psihologije ili nekih radikalnih feminističkih ideja.“ / Foto: iz arhive S. M.

Sela sam da zapišem svoje misli i da ovekovečim poruke koje su pomogle meni u prilično teškom periodu života. I to nisu poruke kojima nas bombarduju new age učitelji, već pitanja sa kojima se svaka od nas susreće na svakodnevnom nivou.

Snežana Marković

Digitalni biznis u svetu i digitalni biznis u Srbiji se razlikuju, ali svakako imaju i slicnosti. Šta je to digitalni biznis, kako započeti ovakav biznis kod nas i da li je on za svakoga?

„Digitalni biznis je biznis kao i svaki drugi, jer da bi uspeli, ljudi moraju da ga shvate ozbiljno. Ne mislim da na nivou stručnosti zaostajemo u odnosu na svet, više kaskamo na nivou tržišta, mada se i tu stvari menjaju na bolje.

Ono što digitalni biznis čini specifičnim, jeste nemogućnost da proizvode i usluge pipnete i štipnete pre kupovine. Zato tu na snagu stupa odnos koji gradimo kroz naše online prisustvo, a ključ uspešnog online biznisa leži u građenju zajednice i izgradnji poverenja sa ljudima. Jer, kada imate poverenje vaše publike imate moć da prodate sve. Ovakav biznis zaista ima neograničen broj mogućnosti, ali je jako bitno da pre nego što se ljudi upuste u to, budu sigurni da imaju proizvod ili uslugu koja je interesantna tržištu. Esencija uspeha je u istraživanju ciljne publike, njihovih problema i potreba i iznalaženja načina da se na te probleme i potrebe odgovori. Naravno, to podrazumeva da zaista volite ono što radite, jer kreiranje i produciranje sadržaja na dnevnom nivou, koji je originalan, vredan i koristan, izvodljivo je samo ako je vama ta tema bitna i srcu bliska.

Odakle početi? Od onoga što vam je najlakše. Šta je ono u čemu ste već dobri? Šta možete kao online proizvod odmah da kreirate, uz najmanje troškova i u najkraćem vremenskom periodu? Kome je to potrebno? I kada to pustite u svet, onda nastupa period slušanja, ali pažljivog i aktivnog slušanja. Jer, feedback je ono što će vam pomoći da svoj proizvod razvijate i usavršavate, u skladu sa potrebama tržišta i na taj način ostanete uvek sveži i konkurentni. I naravno, ono što je jako bitno jeste umrežavanje sa kolegama, kao i konstantno usavršavanje, jer digitalna industrija se menja, nekad čak i na dnevnom nivou. Sve ovo je za nekoga izazov, za nekoga frustracija. I to je odgovor na pitanje da li je online biznis za svakoga 😊.“

Sa kojim izazovima ste se susretali na početku, a sa kojima sada? Koje prednosti preduzetništva bi ste istakli?

„Svi moji izazovi na početku preduzetničkog putovanja bili su vezani uglavnom za finansije. Naime, imala sam već puno iskustva u oblasti kojom se bavim, puno znanja, pa mi samim tim samopouzdanja nije nedostajalo. Kreativnost je moja jača strana i to mi je pomoglo da i u vremenima kada nisam imala novca za skupe kampanje i reklamiranje, iznalazim načine da ljudi čuju za mene i da uz pomoć kvalitetnog, korisnog i jedinstvenog sadržaja, “upadnem u oči”. Bilo mi je potrebno vreme i da se “naštelujem” na ideju da sve sama organizujem, što ume da bude velika zamka za sve nove i mlade preduzetnike. Tu mi je pomoglo to što sam masterirala fokus, koji smatram najjačim afrodizijakom mog napitka za preduzetnički uspeh.

Najveći izazov danas mi je i dalje činjenica da je preduzetništvo proces u kom nam postaje komforno da nam bude nekomforno. Nekad me i dalje taj ne-komfor probudi noću, nekad me žulja. Ali s druge strane, u krv mi je ušla ta neizvesnost i nisam sigurna da više znam šta znači sigurica. Većinu vremena provodim tako što kreiram sve ono što ja volim i hoću, na način na koji ja volim i hoću i onda kada ja volim i hoću. I kako je moja najjača vrednost koja me kroz život vodi, upravo sloboda, to je ono što ja vidim kao najveću prednost preduzetništva.

Smatram da svaka osoba koja može da zamisli sebe kao preduzetnika, nema tu ideju bez razloga, pa čak i ako je to trenutno samo u mašti. Ono što pretvara maštu u realnost, jeste akcija. A nema boljeg vremena za akciju od: sad.“

No Comments

Komentár

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.