Getting your Trinity Audio player ready...
|
U Staroj Pazovi više od 70% javnih nabavki u protekloj godini imalo je samo jednog ponuđača. U Kovačici je taj procenat 82%, dok je u Bačkom Petrovcu čak 90% nabavki imalo samo jednu zainteresovanu kompaniju za saradnju.
Ovakva praksa je problematična, jer osim što potencijalno ukazuje na nepravilnosti u postupku javne nabavke, dovodi i do gubitka benefita tržišne utakmice. Kada postoji samo jedan ponuđač, izostaje konkurencija koja bi inače rezultirala nižim cenama i boljim uslovima za naručioca.
Ovaj fenomen se jasno ilustruje na primeru visokih cena prehrambenih proizvoda na benzinskim pumpama usred nedođije. U nedostatku konkurencije, potrošači su primorani da plaćaju više, jer nema alternative koja bi ponudila isti proizvod po povoljnijoj ceni.
Blagodeti raznovrsnije ponude se mogu videti na primeru javne nabavke radova na izgradnji kablovskog voda u Starim Banovcima, koja je imala rekordnih devet ponuđača. Procenjena vrednost radova bila je 18,3 miliona dinara, ali je ugovor dodeljen najjeftinijem ponuđaču – i to za 9,6 miliona dinara. Ostale kompanije nudile su da završe posao za od 10 do 16 miliona dinara. Za sredstva koja je uštedela konkurencija, Stara Pazova može da nabavi vozilo hitne pomoći ili subvencioniše prevoz učenika za godinu dana.
Stara Pazova – novi automobili
Opština Stara Pazova je prošle godine izdvojila čak trećinu svog godišnjeg budžeta za projekat javno-privatnog partnerstva za putnu infrastrukturu. Ova nabavka od 1,4 milijarde dinara imala je samo jednu grupu ponuđača. U njoj su Sremput doo iz Rume i Baumeister doo iz Beograda.
Da je krajnje vreme da se srede putevi u ovom sremskom mestu, govori i nabavka servisa za službene automobile Opštine. U cenu su bili uračunati mali i veliki servisi, popravljanje kvarova i šlepanje, a nabavka je bila podeljena na tri partije. Sve tri partije imale su po jednog ponuđača.
Jedan od njih tražio je 30,6 miliona dinara za servisiranje pet dačija daster vozila. Novi model ovog automobila može da se pazari za dva miliona dinara. Ipak, Opština je iskoristila svoje pravo i zaključila ugovor za procenjenu vrednost nabavke od 1,2 miliona dinara.
I za treću partiju nabavke ponuđač je premašio procenjenu vrednost za 114.000 dinara. Toliko je koštao servis jedne škode stare tri godine. Za devet ovakvih servisa, može se kupiti novi model istog vozila.
Izgleda da ovaj broj automobila nije dovoljan za potrebe opštinske uprave koja je prošle godine nabavila još pet vozila. U tehničkoj dokumentaciji se ne navodi koji je tačno model u pitanju ali su karakteristike vozila prilično precizno definisane, od dužine vozila u milimetrima i vrlo određene boje, preko zatamljenih stakala do USB priključka tip C i dekorativnih aluminijumskih lajsni.
Interesantno je da se procenjena vrednost nabavke u dinar poklapa sa ugovorenom vrednošću. Obe nabavke dobio je Auto centar Cune koji je bio i jedini ponuđač. Na otvaranju njihovog prodajnog salona u Zrenjaninu pre sedam godina, prisustvovao je i tadašnji pomoćnik gradonačelnika.
Kako bi se počastili posle nabavke pet novih vozila, zaposleni u Opštini su snabdeli i svoj bife, i to za 3,5 miliona dinara. U njih je stalo 740 kilograma kafe, blizu 4.500 litara Coca-Cole, oko 5.800 litara voćnih sokova i druga pića.

O uspešnim ulaganjima trebao je neko i da izvesti one čiji se novac troši. Zato je ova Opština prošle godine putem javnih nabavki finansirala i javno informisanje.
Opština je bila prilično precizna u specifikaciji uslova tendera. Tako je tražila informisanje putem medija koji izlaze minimum jednom mesečno na srpskom i slovačkom jeziku i čija se distribucija vrši na teritoriji ove opštine. Taj posao, vredan 207.000 dinara, pripao je Udruženju “Tradicija Press” iz Stare Pazove. Ovo udruženje koje je nastalo pre tri godine nema svoj sajt niti društvene mreže. To otežava proveru njihove relevantnosti i iskustva u oblasti informisanja.
Za informisanje građana i građanki o aktivnostima svojih organa, pazovačka opština je takođe zadužila i “M novine” iz Sremske Mitrovice i to za 2,2 miliona dinara. Oba medija su bili jedini ponuđači na ovoj dvopartijskoj nabavci.
Pohvalno je što je opština izdvojila 1,9 miliona dinara za merenje kvaliteta vazduha. Količina sumpor-dioksida, azot-oksida, PM10 i PM 2,5 čestica na zgradi opštine i Predškolske ustanove “Bubamara” će se meriti i u ovoj godini.
Kovačica najviše sredstava uložila za dom kulture
Skoro sve nabavke koje je sprovela Opština Kovačica su imale jednog ponuđača. Od 17 postupaka, jedino je nabavka radova na Domu kulture “Mihal Babinka” u Padini imala tri ponuđača.
Po dve zainteresovane kompanije javile su se na tendere za nabavku goriva za grejanje i usluge čišćenja objekata koje koriste organi Opštine Kovačica. U nabavci usluge čišćenja se zahtevalo da ponuđač koristi ekološka sredstva za higijenu. Time, ova nabavka spada u “zelenu”.
U tehničkoj dokumentaciji se navodi da dobavljač mora da angažuje četiri radnika koji će posao obavljati svakog radnog dana od 16 do 24 časa. Takođe, dužan je i da sam nabavi sredstva za higijenu, toaletni papir i ubruse vrlo preciznih dimenzija, sapune i slično.
Vrednost nabavke iznosi 2.610.000 dinara, što, kada se podeli na četiri radnika, daje nešto više od 54.000 dinara po mesecu, uključujući i troškove sredstava za higijenu.
S obzirom da je prošle godine minimalna bruto zarada bila najmanje 58.288 dinara, ostaje otvoreno pitanje kako je dobavljač pokrivao troškove poreza i doprinosa za svoje agažovane radnike.
Među postupcima sa jednom ponudom našla se i nabavka goriva za službene automobile. Procenjena vrednost bila je 750.000 dinara, ali je ugovorena vrednost bila za skoro 18.000 dinara veća. U specifikaciji dobara se navodi da Opština zadržava pravno da nabavi više ili manje goriva, ali da količina ne prelazi procenjenu vrednost.
Kovačica je prošle godine nabavljala i usluge košenja trave (1,2 miliona dinara), sređivanje igrališta (2,9 miliona dinara), kao i nadzora nad tim radovima (600.000 dinara).
Najveći deo budžeta javne nabavke Opština Kovačica izdvojila je za rekonstrukciju Doma kulture u Padini. Čak 28 miliona dinara namenjeno je za građevinske radove, blizu devet miliona dinara za montažu scenskih zavesa, klupa i opreme za toalet, dok je za nadzor nad radovima izdvojeno 400.000 dinara.

© Sanja Đorđević, Storyteller
Bački Petrovac najveći deo svog budžeta je izdvojio za puteve i kanalizaciju
Od 20 javnih nabavki koliko je sproveo Bački Petrovac u prošloj godini, svega tri je imalo više od jednog ponuđača.
Čini se da je ova opština prethodne godine najviše ulagala u puteve. Uređivali su se atarski putevi za 9,7 miliona dinara. Krpile su se udarne rupe za 5,4 miliona dinara. Izrađivao se izveštaj o zatečenom stanju mosta “Bejli” u Bačkom Petrovcu za 1,5 miliona dinara.
Najskuplja stavka, kako u nabavkama, tako i u budžetu Opštine Bački Petrovac, bio je separat za građevinsku dozvolu vakuumske kanalizacije, čija je vrednost dostigla 15 miliona dinara. Izrada tehničke dokumentacije za izgradnju kanalizacije prioritet je ove opštine nekoliko godina.
I u prošloj godini je posao održavanja javne rasvete, radova sa električnim instalacijama, orezivanja granja i skidanje snega sa krovova dobila firma “Speed Trade” iz Bačke Palanke, koja je bila i jedini ponuđač. Ova kompanija je registrovana kao servis motornih vozila, auto škola, za tehnički pregled, kao i trgovinu automobilima.
Pridaj komentár & Dodaj komentar