Društvo REFLEKTOR

Poslovni konsultant Jozef Havjar iz Kovačice savetuje preduzetnicima: Verujte u poslovnu ideju, ali uvek napravite i biznis plan

poslovna ideja

Svaka preduzetnička priča počinje od ideje. Ako je ideja dobra šanse za uspeh na poslovnom putu su veće, u suprotnom, ta preduzetnička priča neće imati srećan kraj. Ko god da razmišlja o pokretanju vlastitog posla verovatno misli da ima dobru biznis ideju, a da li je to baš tako može biti siguran tek kada uradi potrebne analize. 

🎧 Poslušajte REFLEKTOR, Storytellerov podkast, u kojem svake druge srede govorimo o preduzetništvu i dobrim poslovnim idejama na lokalu. 👇

Dobra je svaka ona ideja koja je potrebna tržištu, kaže  Ivana Micić, koja kroz svoju Školu za razvoj poslovnih veština  pruža podršku onima koji znaju da mogu više, ali ne znaju kako.

“Osluškujte kako tržište reaguje i tražite nešto što je inovativno, kreativno i drugačije. Verovatoća da ćete izmisliti neku novu stvar je jako mala, ali to što radite ili nudite kao uslugu možete raditi na jedan drugačiji način, sa drugačijim pristupom, sa drugačijom energijom. Zato je jako važno da znamo kome se obraćamo kada prodajemo naš proizvod ili uslugu, ko je naš ciljni kupac” – ističe Ivana Micić. 

Tržište će prihvatiti onu poslovnu ideju koja rešava neki problem ili zadovoljava potrebe potrošača. Pri tom, mora biti realna, ostvariva i održiva. Ukoliko sve ovo ispunjava, to još ne znači da će dovesti do uspeha u preduzetništvu.

“Preduzetnička ideja ne može biti spontana. Savet  svim mladim ljudim koji žele da pokrenu neku svoju preduzetničku ideju sa nekim skromnijim resursima: testirajte svoju ideju sa najbližim prijateljima i uvek stavite na papir ono čemu težite. Kome se obraćate, kome želite da prodate vaš proizvod ili uslugu, kako izgleda profil vašeg idealnog kupca. Onda malo slušajte konkurenciju, da vidite šta drugi ljudi rade i na koji način oni osvajaju tržište. Sve podatke koje dobijete testirajte na svom okruženju, tražite povratne informacije i pozitivne i negativne i obavezno uradite biznis plan, kako biste videli sa koliko ulaganja ćete postići koji efekat i šta vas u tom finansijskom smislu čeka. Prema tome, ideja mora da bude struktuirana i jasno vođena” – savetuje Ivana Micić.

Biznis plan kao sredstvo za prevazilaženje prepreka na tržištu 

Poslovna ideja, ma koliko bila dobra, sama po sebi nije dovoljna. Brojni su primeri ideja koje ili nisu zaživele ili su na tržištu neslavno završile. Da se ovo ne bi desilo, u preduzetništvu je važno na pravi način razvijati ideju. Kreće se od analize tržišta i izrade biznis plana. 

poslovna ideja
Jozef Havjar: “Dobro izrađen poslovni plan smanjuje rizike i omogućava analizu potencijalnih prepreka.” / Foto: iz arhive J.H.
 Jozef Havjar vlasnik je Agencija “Sana konsalting”  iz Kovačice. Unazad 15 godina pomaže poljoprivrednicima i preduzetnicima da uspešno vode i razvijaju svoju delatnost. Kaže da je izrada biznis plana korak koji preduzetnici najčešće preskoče i zbog toga ne uoče na vreme pretnje koje mogu ugroziti njihovu biznis ideju.

“Dobro izrađen poslovni plan smanjuje rizike i omogućava analizu potencijalnih prepreka. Njime se zaista mogu identifikovati svi problemi, počevši od konkurencije do nedostatka sredstava. Uz pomoć ovog plana možemo unapred da osmislimo kako da prevaziđemo ove prepreke. To je jedan alat koji nam omogućava planiranje, evaluaciju i vođenje naše poslovne ideje sve do cilja koji želimo, a to je uspešno poslovanje” – ističe Jozef Havjar.

Uz dobro osmišljen poslovni plan lakše je ideju pretvoriti u unosan posao. Naravno, moguće je uspeti i ako ovaj plan ne postoji, ali sa mnogo više poteškoća, stagniranja i koraka unazad kaže Jozef Havjar. 

Bez prethodnog plana, samo sa idejom u preduzetništvo je pre osam godina krenuo  Dorian Bobaček iz Bačke Palanke . Sa jednom starom mašinom pokrenuo je proizvodnju kožne galanterije i osnovao radionicu “Fox” u kojoj nastaju torbe, novčanici, kaiševi i drugi predmeti od kože. Svoje proizvode prodaju  širom Srbije. 

“Mi smo više išli na sreću, nismo ispitivali tržište. Probali smo sa jednom radnjom, videli da ide, pa smo otvorili drugu i videli šta ljudi kupuju i na to smo se orijentisali.  Nisam mnogo pažnje obraćao na tržište, više sam gledao šta ljudi u našim prodavnicama traže. Nije bilo lako ni na početku, a ni danas. Ja kažem da uvek vučemo, nekada vučemo uzbrdo, nekada ide nizbrdo, pa ide samo” – priča Dorjan Bobaček.

Iako bez prethodnog znanja ili bilo kakvog iskustva u izradi kožne galanterije, Dorian Bobaček kaže da je od početka verovao u svoju poslovnu ideju. Uz podršku porodice uspeo je da posao razvije i više nego što je planirao, pa je u radionici danas zaposleno oko 30 radnika. 

“U podsvesti sam imao želju da uspem. Mene uvek u životu prati ono “pazi šta želiš, možda ti se i ostvari”. U početku nisam ni zamišljao da ćemo imati ovoliko zaposlenih, ali jedno vuče drugo, ajde da probamo jedno, pa drugo i tako je došlo do ovoga što danas imamo.” – dodaje Dorjan Bobaček.

poslovna ideja
Foto: Iz arhive D.B.

Većina preduzetnika će i reći da je vera u ideju ono što ih u preduzetništvu vuče napred. Ipak, treba biti realni optimista, smatra  Marija Prokopić, savetnica za mala i srednja preduzeća i žensko preduzetništvo u Regionalnoj razvojnoj agenciji Bačka .

“Ne treba se zanositi megalomanskim mislima i postizanjem izvanrednih rezultata u kratkom roku. Ali vera, ne samo u poslu, već i u životu jeste pokretač. Naravno, preduzetništvo ne treba shvatiti kao sprint na sto metara. Imao sam ideju, verovao sam u nju, otvorio sam firmu, propala mi je firma, tačka, kraj, nije to za mene, hajde da se zaposlim negde. Preduzetništvo treba da bude stil života, ako vam prvi posao propadne, nije smak sveta” – kaže Marija Prokopić.

Svaka dobra poslovna ideja treba da bude fleksibilna

Vrednost jedne poslovne ideje ogleda se i u tome da li je i koliko fleksibilna, odnosno da li se može lako prilagoditi promenama na tržištu. To je prednost koju imaju mala preduzeća i brojni su primeri onih koji su našli način da na vreme ponude novi proizvod ili uslugu. 

poslovna ideja
Marija Prokopić: Preduzetništvo treba da bude stil života, ako vam prvi posao propadne, nije smak sveta. / Foto: iz arhive M.P.

“Radila sam sa jednom firmom koja se bavi proizvodnjom kozmetike i to isključivo za žene. Kada je krenula pandemija korona virusa naglo je opala potražnja za njenim proizvodima. Znamo za čim je rasla tražnja, to su bili prehrambeni proizvodi i proizvodi za higijenu. Ta firma je uspela te godine da posluje sa gotovo duplim prihodom samo zato što je za veoma kratko vreme ponudila proizvod koji je tržište tražilo, a to je gel za dezinfekciju ruku” – navodi Marija Prokopić primer fleksibilnog poslovanja.

Svaka dobro osmišljena i razvijena ideja uglavnom donese rezultate. Međutim, to ne mora uvek da bude pravilo, pa onda treba znati kada odustati od poslovne ideje. 

Jozef Havjar kaže da u radu sa preduzetnicima primeti da često precene svoju ideju, pa dolaze sa velikim planovima. Trebalo bi, savetuje, praviti male korake koji će dovesti do velikih ciljeva. 

“Ako poslovanje ne donosi prihod, već neprestano generiše gubitke, možda je vreme da se razmotri odustajanje od ideje. Takođe, nedostatak resursa može biti jedan od razloga zašto odustati. Dodao bih još i dugotrajnu stagnaciju. Ako je ideja zaglavljena i stoji u mestu bez znakova napretka, to bi trebalo da bude znak da se nešto mora promeniti ili je vreme da se odustane” – kaže Jozef Havjar i zaključuje da odustajanje često može biti korak napred, pa da se sa više iskustva razvija neka nova, bolja poslovna ideja. 

O autorovi/ke & O autoru/ki

Brankica Matić

Banjalučanka iz Novog Sada. Planirala da se bavim nečim drugim, ali me novinarstvo pronašlo. Uporni optimista. Volim da pišem i "ispravljam krive Drine".

Pridaj komentár & Dodaj komentar

Kliknite ovde da ostavite komentar

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.